ARK Rocker (2 / 30 steg)
Steg 2: från skiss att bearbeta
Så snart jag hade en ungefärlig uppfattning om vad jag ville säga med detta stycke, och några av de grundläggande formerna som jag ville använda, duva jag just i tänkande om vad processer gör att jag kan skapa de flesta spänningen och kontrast visuellt, samt som begreppsmässigt. Jag försöker skapa ett objekt som korsar min erfarenhet som formgivare och fabricator att skapa något det mest ursprungliga objektet jag möjligen kunde.
Mycket tidigt på beslöt jag att använda mekaniska fästelement som centrum i designen, som mestadels innebär 10-24 och 1/4-20 maskinskruvar (liten men stark) och fixeringsstift för tvingande geometrier.
Också tidigt bestämde jag mig på två grundläggande arbetsflöden som skulle vägleda designprocessen.
Först, jag vill hand-rista sätet och baksidan av stolen på 1:4 scale för att skapa en modell till 3D capture använder Autodesk 123D fångst. Då kan denna modell vara uppblåst i full skala, skär på 5-axlig DMS routern från MDF, så formen kunde förfinas för hand för att skapa de mest intressanta konturerna och bäst passar att sitta i. Då skulle modellen vara återerövrade med dessa förändringar, och redo att maskin på DMS av hård lönn, medan grov formen intakt, med bara subtila hand slutade att göra efteråt. Detta ansvarsmedveten processen och gör det enkelt att producera multiplar av ett känsligt, sensuell objekt.
Jag valde att använda en utskjutande design som ett bevis på teknik bakom de verktyg som används för att göra stolen - en teknisk kontrast traditionella handgjorda komponenten. Jag var ivrig att göra mest av de unika verktyg på piren 9, som OMAX waterjet, CNC-svarv och CNC mill. Materialet var bestämde sig tidigt att bli trä och metall - en för tekniska- och en av de sensuella och jag valde lönn och aluminium för deras styrka, låg vikt, relativt låg kostnad, kontrasterande färger och vanlighet. Jag ville inte exotiska material i vägen för min röst som designer.