Arkitektonisk modell att göra med en laserskärare
Trots kraftfulla rendering program (till exempel V-Ray) som förvandlas dessa virtuella modeller till realistiskt återgivna bilder förmåga, är det ofta önskvärt att ha en fysisk modell för att Visa presumtiva kunder eller professorer. Med hjälp av programvara såsom Autodesk AutoCAD, kan dessa modeller föras in i den fysiska världen någon önskad skala.
Detta instructable dokumenterar skapandet av en fysisk modell för ett projekt jag avslutat för Arkitekturskolan. Designen har utvecklats med traditionella ritning medier i ett mycket tidigt skede, ytterligare utformad i AutoCad, och fullt ut i 3D med hjälp av Sketchup. När designen var färdigt, skapades stiliserade renderingar med hjälp av V-Ray, en Sketchup plugin för att ge vissa realism till design. Det var dock fortfarande ett krav på att bygga en fysisk modell.
Genom att mäta måtten på den virtuella ytor inne i Sketchup och sedan rita dessa ytor i 2D använder AutoCAD, kunde jag skapa en fysisk objektmodell från en virtuell använder en laserskärare.
Varje komponent av modellen (varje plan som tak, ytterväggar, jordplanet, kolumner, balkar, etc.) skärs ut och blir som en "pusselbit". Varje pusselbit är då monterad och limmade för att bilda den slutliga modellen.
Detta är teknik som används av många arkitekter och arkitektstudenter för att påskynda modellen att göra processen. Använda en laserskärare, kan flera hundra stycken i någon form skäras på någon skala i några minuter.
Jag ser detta instructable som en introduktion till hur fysiska modeller kan göras från 3D-modeller som kan nytta nyare arkitektstudenter som kan vara unfamilar med eller nya till laserskärning, liksom de nyfikna enskilda intresserad av hur gör oss arkitekturtyper modeller dessa dagar. Graden av precision som kan uppnås är egentligen ganska märklig.
Dessa bilder är av slutliga fysisk modell 3/32" skalan. Måtten är apprx. 28" lång x 18" bred x 4" hög