Åtgärd och karta buller med din mobiltelefon (3 / 9 steg)
Steg 1: Utrustning och programvara
Funktioner
-Mäta och visualisera du är ljudnivån du utsätts för i realtid
-Taggning för att kommentera mätningarna (t.ex. källan till bullret, betyg den upplevda irritationen och...). Denna information används för att lägga till ett semantiskt lager att bullerkartorna som skapas.
-Automatiskt skicka den (geo-lokaliserad och timestamped) data till ditt konto på vår server att uppdatera din personliga "exponering profil" och den kollektiva bullerkarta.
Krav
-En telefon med en inbyggd GPS-chipset eller en extern GPS-mottagare som kan anslutas till telefonen via Bluetooth.
-En telefon som stöder Java J2ME plattformen (CLDC/MIDP profil med tillägg: JSR-179 (plats API) och JSR-135 (Mobile Media API)).
-En data plan prenumeration för Internet (via GPRS/EDGE / 3G).
Anteckningar:
- För närvarande tillämpningen har endast testats grundligt på Nokia N95 8GB och Nokia 6220C. Andra märken/modeller kanske eller kanske inte fungerar. Om några veckor planerar vi att släppa en version för Apple iPhone. Du kan prenumerera via NoiseTube.net att hålla sig informerad om detta och andra framtida versioner.
- Att uppnå trovärdig decibel mätningar rekommenderas som endast stöds (kalibrerad) telefon modeller används.
Alternativa metoder
Telefon + extern mikrofon
Istället för att använda den inbyggda mikrofonen, kan du ansluta en extern mikrofon. På bild 1 ser du en skräddarsydd extern mikrofon för Nokia N95. Om du använder en extern mikrofon, vi råd du kan placera mikrofonen inte för nära ansiktet för att undvika att bara mäta din egen röst. fästa mikrofonen nära handleden är ett bra alternativ.
Digital ljudinspelare + mobil applikation + datorprogram
I den första versionen av Noisetube gjordes loudness mätning inte i realtid av den mobila applikationen. I stället en digital ljudinspelare (e.g.: M-Audio MicroTrack x-serien) användes för att spela in det omgivande ljudet. Den mobila applikationen (v1.0) syftar till att lokalisera användaren (via GPS) och att underlätta kommentera (taggning, rating,...). Ett datorprogram användes sedan extrahera de loudness åtgärderna från det inspelade ljudet, kombinera data med plats spåret och användare kommentarer och skicka denna information till servern. Figur 2 visar en översikt över arkitekturen i NoiseTube v1.0.