BALLISTISK PENDEL FYSIK!
Bevarande av rörelsemängd. M1 * v1 = m2 * v2 massa projektilen gånger hastighet av projektil före islaget = massa pendel gånger hastigheten på pendeln + projektilen efter effekt. Ballistiska pendeln uppfanns 1742 av engelsk matematiker Benjamin Robins. Sandsäckar har använts som pendlar för kulor. Detta var det första sättet att finna ut hur snabbt en kula gick.
Del av videon mest relevanta för detta experiment är från tid markör 1:00 minut till tid markör 3:00 minuter. Resten av videon visar ett exempel på varför bevarande av rörelsemängd är relevant.
Du kan använda en projektil så liten som den airsoft pelleten i videon, och en fingerborg för en pendel eller Använd vapnen detaljerade i min instructables "MONKEY HUNTER fysik" och "MONKEY HUNTER fysik lättare GUN" dessa naturligtvis, att vara större projektiler behöver en större, tyngre pendel.
1) väg din projektil och pendel.
2) skjuta projektil på pendeln
3) mäta hur hög pendeln + projektil swing.
4) beräkna hastighet pendelns med hjälp av formeln
v = (2GX) ^ 0,5
Där v = hastigheten av pendeln, G = acceleration av gravitation, X = avstånd fallna (eller i detta fall avstånd stigit innan den stannar)
5) beräkna hastighet av projektil med mV = Mv
Där m = liten massa projektil, V = stor hastighet av projektil, M = stor massa pendel och v = liten hastighet av pendel.
6) har du tillgång till en elektronisk chronograph, kan du jämföra resultat mellan pendeln och kronografen. Vissa pelletgun tillverkare publicerar också deras munkavle hastigheter. Jämför dina resultat till publicerade specifikationer.