Bärbar spelkonsol (ARM MCU Team) (3 / 6 steg)

Steg 3: arkitektur



Vi valde en arkitektur som är både generiska och flexibla, ger plats för ytterligare förbättringar på projektet, och ger oss möjlighet att enkelt lägga till eller ta bort olika moduler. Arkitektur presenteras i bilden är inspirerad från några befintliga sådana från som vi höll aspekterna som verkade bra att våra specifikationer.

I denna arkitektur ger användning av delade minnet buss och användning av modul-specifika register kartor stor flexibilitet för förändringar i GPU.

För att sammanfatta rollerna av olika moduler, tillåter MCU gränssnitt STM32 att skriva in i registren av flera moduler, grupperas i registrera kartor, skriftliga uppgifter kan konfigurera olika aspekter av GPU eller starta en bildbehandling drift.

Bland dessa moduler har vi Video Display Controller, som ger de rätta synkronisering signalerna för antingen VGA eller LCD-utgång, och den rambuffert synkroniseras också med denna modul.

Den rambuffert ansvarar för att hämta rader visas från minnet, tillämpa vissa blandning och prydande funktionellitet och viktigast för det är ansvarig för att ge rätt RGB data i rätt ögonblick. Linje hämtning sker genom en grafik optimerad minne buss, som tillhandahålls av RAM Controller.

Den här domänkontrollanten innehåller en prioritet-orienterade delat minne buss som används av alla moduler som kräver åtkomst till RAM. Bland dem vi har Block bearbetningen enhet, som kan fungera på rektangulär bild delar, ger primitiva Generator enhet, som kan generera geometriska figurer på angiven bestämmelseort och DMA-styrenheten ett sätt att snabbt transferr bilddata till ombord RAM.

Och slutligen, LCD konfigureringsenheten används för att göra SPI dataöverföringar till LCD-Controller-enhetens interna register. dessa register kan ändras för att ställa in ljusstyrka, kontrast och många andra funktioner i LCD-displayen.

Om moduler integrerat i MCU styrelsen:

Realtid operativsystemet ansvarar för förvaltningen av timing begränsningar när det gäller datorspel.

High-level grafik API hjälper användaren att enkelt styra grafik bilen, genom att skapa primitiver, strukturer och makron.

High-level ljud API hjälper användaren att spela någon musik tidigare skapat på en PC.

I följande sektioner, med detaljerad förklaring av MCU laget moduler kommer att tillhandahållas.

Se Steg
Relaterade Ämnen

Bärbar spelkonsol (GPU Team)

SammanhangFör vårt engineering projekt ville vår handledare vi att möta utmaningar för att utforma en verklig-tid system med relativt hög prestanda på begränsade resurser (minne, bandbredd).Specifikationerna kräver en spelplattform med följande hårdv...

Raspberry Pi bärbara spelkonsol

Bygga denna bärbara spelkonsol är kanske det roligaste jag haft med en Raspberry Pi. Och det är inte bara att bygga som är kul; Jag har nu fått en fullt fungerande spelkonsol, så jag kan spela alla mina favorit gamla arkad spel, on-the-go!Det finns e...

Raspi Pip-boy, bärbar spelkonsol / dator

Hej, skulle jag vilja presentera min första hallon-pi projekt.En Pip-boy som personlig computern (om du är en Fallout fläkt, du ser vad jag menar)! :Översikt :- Hallon-pi modell B + en 2,8 LCD 8bits parallella TouchScreen ansluten på GPIOS.-Lxde Desk...

Hur man bygger ett Nintendo N64 bärbar spelkonsol System

N64 emulatorer fungerar inte bra, förvänta stamning med video, framerate frågor kompatibilitetsproblem. Det enda sättet att spela N64 spel ordentligt är på original hårdvara; faktum.Att göra en handheld bärbar i grunden innebär följande:* ta bort all...

Hur man gör en handheld bärbar Nintendo 64 N64 spelkonsol - iNto64

någonsin velat göra din Nintendo 64 (N64) gaming konsolen till en handheld bärbar enhet för "på språng" spela?Detta system kör av Li-ion batterier som är kraftfull nog att köra systemet och är även laddningsbara celler.Med denna serie av omfatta...

Bärbara RetroGame konsolen (Raspberry Pi)

Detta instructable är skriven för FabLab att göra kursen för Rotterdam University of Applied Sciences.För denna kurs ska jag göra en bärbar spelkonsol i kombination med en Raspberry Pi och ett anpassat skal.För en skoluppgift tvungen jag att göra obj...

Göra ett bärbara spelsystem-i Photoshop!

Detta är min första instructable som besöker den kraftfulla och extraordinära världen av photoshop, jag hoppas du gillar det!Jag blev förvånad att det fanns inget som detta på instructables förrän nu, så jag tänkte jag skulle visa er mitt projekt som...

Bärbar allt-i-ett spel konsol rutan

bygga den här All-i-en bärbar spelkonsol du var ett bra beslut! Inte bara gör det lätt att transportera, det skyddar min spelsystem och håller den organiserade.Detta är bara en beskrivning, Visa den kompletta Instructable här!Varför bygga något sådan...

Hur du sätter din dator (eller annan enhet) till en Retro Arcade med Lakka

Om du letar efter ett roligt sätt för att använda en gammal PC, Lakka kan förvandla det till en fantastisk retro gaming maskin. Denna lätt installation kräver inte någon avancerad Linux kunskap, och du kan även använda de domänkontrollanter som du re...

Planet lander på 4D Systems' PoGa

4D system PoGa - bärbara spelkonsol - är en sofistikerad spelkonsol som innehåller en uLCD skärm, en Goldelox mikrokontroller, en uSD-kortläsare och de regelbundna kontrollerna för spel (upp/ner/vänster/höger för din vänstra hand, och A / B för din r...

Smarta hem med arduino och jubito

jubito är en programvara som jag utvecklar jaNETramverk. En smart home server som skapas gränssnitt mellan olika hårdvara (som arduino) och programvarukomponenter, att förmågan att interagera varandra och låt mig tillgång automatiseringar och mer öve...

Raspberry Pi Solar väderstation

Sporrad av slutförandet av mina två tidigare projekt, den kompaktkamera och bärbar spelkonsol, ville jag hitta en ny utmaning. Det naturliga förloppet var ett utomhus remote system...Jag ville bygga en Raspberry Pi väderstation som kunde hålla sig ut...

Avlägsen kontrollerade relay

I detta projekt ska jag visa dig hur man gör en billig fjärr kontrollerade relä med en sändare och mottagare. Denna trådlösa relay kan användas på något och du kan upptåg dina vänner genom att ansluta den till en lampa och skrämma dem ;)Steg 1: Delar...

Öppna och modding ett Li-ion batteri och ansluter i en gadget att ladda vid behov

varför är detta användbart? När du gör en elektronik projekt, som en bärbar handhållen video spel konsolen system, det är inte lätt att hysa ett stort batteripaket innanför höljet; men om batteriet kan delas upp i två delar, det innebär att det är my...

Hur man gör en Sega DreamCast-konsol till en ackumulatorn driv handheld portable

första pic är av den färdiga artikeln, enligt sista sidan i guiden.INLEDNING:Det har bara varit om ett dussin sådana enheter i förflutnan från olika datorbyggare, en av dem var min för några år sedan. Därför tänkte jag det skulle vara trevligt att gö...

Namnet ritning CNC

Detta instructable skapades enlighet projektet kravet på Makecourse vid University of South Florida (www.makecourse.com).Med detta i åtanke är slutresultatet av detta projekt en CNC som helt klarar av att köra bort av GRBL, utan att uppfylla kraven i...

Driva din Arduino/AVR med ett Hand-Cranked batteri

om du någonsin velat driva din Arduino eller AVR från ett batteri för utveckling testning (batterierna har olika makt leverans kvaliteter än, säg, transformerad AC eller ens en reglerad vägg vårta i DC) testning men var trötta för att gå igenom batte...

En annan Arduino Counter

Adaptiv rapportering delar batch räknareEn räknare som kan anpassas till maskinen är monterad och rapportera data tillbaka till andra platser t.ex. handledare skrivbordHär är counter jag byggt som en fungerande prototyp för ett företag jag arbetade e...

DIY LED-tecken med MAX7219 Dot Matrix modul STM8S003F3 MCU för AVR PIC MSP430 Arduino ARM STM32

för att tillfredsställa DIY elektronikhobby, ICStation har utvecklat MAX7219 Dot Matrix modul. Det använder Max7219 chip som gör ett bra jobb på besparingen av MCU i /. Det inte bara kan kontrollera varje punkt individuellt, men också kan förlängas u...