Bärbar spelkonsol (GPU Team) (1 / 10 steg)

Steg 1: En flexibel övergripande arkitektur



Vårt team utformat den övergripande arkitekturen av GPU

Vi började med en bibliografisk forskning på kommersiella eller academical mönster används för 2D-grafikacceleration.

Punkterna där fokus var:

  • Hur video data överförs till display output?
  • hur olika moduler för bildbehandling kan fungera parallellt utan korrumperar varandra? Hur tillgången till video data ska hanteras?
  • Hur bör MCU konfigurera olika moduler av GPU?
  • Vad bör den valda bildpunktsformat för att uppfylla kraven?

Vi har valt en arkitektur som är både generiska och flexibla, ger plats för ytterligare förbättringar på projektet, och ger oss möjlighet att enkelt lägga till eller ta bort olika moduler. Arkitekturen i bilden är inspirerad från några befintliga sådana från som vi höll aspekterna som verkade bra att våra specifikationer.

I denna arkitektur användningen av ett delat grafikminne är buss och användningen av en enande register buss de viktigaste komponenterna som ger stor flexibilitet för förändringar i GPU.

För att sammanfatta rollerna av olika moduler, kan MCU gränssnitt (MCU team) STM32 att skriva in i registren av flera moduler, genom en enda hanterare, flera slavar Instruktion buss, skriftliga uppgifter kan konfigurera olika aspekter av GPU eller starta en bildbehandling drift. Bland dessa moduler har vi Video Display Controller, som ger de rätta synkronisering signalerna för antingen VGA eller LCD-utgång, och Rambuffert kommer också synkroniseras till den här modulen.

Rambuffert ansvarar för att hämta rader som ska visas från minnet, tillämpa vissa blandning och prydande funktionellitet och, viktigast, det är ansvarig för att ge rätt RGB data i rätt ögonblick (synkroniserad med VDC). Linje hämtning sker genom en grafik optimerad minne buss, som tillhandahålls av den RAM Controller. Pixel storleken och upplösningen är valt att tillåta FB att hämta fyra rader i en enda övergripande förbikoppling (detaljerat senare), lämnar den längre vertikala förbikoppling och display perioderna för bild bearbetningen.

Den här domänkontrollanten innehåller en prioritet-orienterade delat minne buss som används av alla moduler som kräver åtkomst till RAM. Bland dem vi har Block bearbetningen enhet, som kan fungera på rektangulär bild delar, ger Primitiva Generator enhet, som kan generera geometriska figurer på angiven bestämmelseort och DMA-styrenheten ett sätt att snabbt överföra bilddata till ombord RAM.

Och slutligen, LCD konfigureringsenheten (MCU team) används för att göra SPI dataöverföringar till den
LCD-Controller-enhetens interna register. dessa register kan ändras för att ställa in ljusstyrka, kontrast och många andra funktioner i LCD-displayen.

Vi lyckades med den här strukturen ger följande huvudsakliga funktioner:

  • 16-bitars RBGA (Röd grön blå Alpha) pixlar visas på 24-bitars LCD eller på 8-bitars VGA,
  • Frame Buffer stöder upp till 4 oberoende, bläddringsbar, display lager, konfigurerbara i storlek,
  • Fullt anpassningsbara 16 MB RAM, skärm lager och sprite adresser är användardefinierade,
  • SRAM-liknande gränssnitt med STM32 MCU tack vare FSMC-enhet
  • Registrera dig buss för att enkelt konfigurera olika moduler från en MCU,
  • BPU: Bit-blit, fyllning, tydlig, alfa komponent ändring
  • PGU: primitiva generator som ger prixels, linjer och cirklar och också tecken,
  • DMA: snabb data överför mot RAM-minne för att ladda konsistens, sprites osv.
  • LCD: konfigurerbara ljusstyrka, kontrast, färg filtrering genom ett SPI buss.
Se Steg
Relaterade Ämnen

Raspberry Pi bärbara spelkonsol

Bygga denna bärbara spelkonsol är kanske det roligaste jag haft med en Raspberry Pi. Och det är inte bara att bygga som är kul; Jag har nu fått en fullt fungerande spelkonsol, så jag kan spela alla mina favorit gamla arkad spel, on-the-go!Det finns e...

Raspi Pip-boy, bärbar spelkonsol / dator

Hej, skulle jag vilja presentera min första hallon-pi projekt.En Pip-boy som personlig computern (om du är en Fallout fläkt, du ser vad jag menar)! :Översikt :- Hallon-pi modell B + en 2,8 LCD 8bits parallella TouchScreen ansluten på GPIOS.-Lxde Desk...

Bärbar spelkonsol (ARM MCU Team)

SammanhangFör vårt engineering projekt ville vår handledare vi att möta utmaningar för att utforma en verklig-tid system med relativt hög prestanda på begränsade resurser (minne, bandbredd).Specifikationerna kräver en spelplattform med följande hårdv...

Hur man bygger ett Nintendo N64 bärbar spelkonsol System

N64 emulatorer fungerar inte bra, förvänta stamning med video, framerate frågor kompatibilitetsproblem. Det enda sättet att spela N64 spel ordentligt är på original hårdvara; faktum.Att göra en handheld bärbar i grunden innebär följande:* ta bort all...

Hur man gör en handheld bärbar Nintendo 64 N64 spelkonsol - iNto64

någonsin velat göra din Nintendo 64 (N64) gaming konsolen till en handheld bärbar enhet för "på språng" spela?Detta system kör av Li-ion batterier som är kraftfull nog att köra systemet och är även laddningsbara celler.Med denna serie av omfatta...

Bärbara RetroGame konsolen (Raspberry Pi)

Detta instructable är skriven för FabLab att göra kursen för Rotterdam University of Applied Sciences.För denna kurs ska jag göra en bärbar spelkonsol i kombination med en Raspberry Pi och ett anpassat skal.För en skoluppgift tvungen jag att göra obj...

Göra ett bärbara spelsystem-i Photoshop!

Detta är min första instructable som besöker den kraftfulla och extraordinära världen av photoshop, jag hoppas du gillar det!Jag blev förvånad att det fanns inget som detta på instructables förrän nu, så jag tänkte jag skulle visa er mitt projekt som...

Bärbar allt-i-ett spel konsol rutan

bygga den här All-i-en bärbar spelkonsol du var ett bra beslut! Inte bara gör det lätt att transportera, det skyddar min spelsystem och håller den organiserade.Detta är bara en beskrivning, Visa den kompletta Instructable här!Varför bygga något sådan...

Hur du sätter din dator (eller annan enhet) till en Retro Arcade med Lakka

Om du letar efter ett roligt sätt för att använda en gammal PC, Lakka kan förvandla det till en fantastisk retro gaming maskin. Denna lätt installation kräver inte någon avancerad Linux kunskap, och du kan även använda de domänkontrollanter som du re...

Planet lander på 4D Systems' PoGa

4D system PoGa - bärbara spelkonsol - är en sofistikerad spelkonsol som innehåller en uLCD skärm, en Goldelox mikrokontroller, en uSD-kortläsare och de regelbundna kontrollerna för spel (upp/ner/vänster/höger för din vänstra hand, och A / B för din r...

Raspberry Pi Solar väderstation

Sporrad av slutförandet av mina två tidigare projekt, den kompaktkamera och bärbar spelkonsol, ville jag hitta en ny utmaning. Det naturliga förloppet var ett utomhus remote system...Jag ville bygga en Raspberry Pi väderstation som kunde hålla sig ut...

Öppna och modding ett Li-ion batteri och ansluter i en gadget att ladda vid behov

varför är detta användbart? När du gör en elektronik projekt, som en bärbar handhållen video spel konsolen system, det är inte lätt att hysa ett stort batteripaket innanför höljet; men om batteriet kan delas upp i två delar, det innebär att det är my...

Hur man gör en Sega DreamCast-konsol till en ackumulatorn driv handheld portable

första pic är av den färdiga artikeln, enligt sista sidan i guiden.INLEDNING:Det har bara varit om ett dussin sådana enheter i förflutnan från olika datorbyggare, en av dem var min för några år sedan. Därför tänkte jag det skulle vara trevligt att gö...

$20 bärbara Raspberry Pi spelkonsol

Det finns massor av hallon Pi retro spel emulatorer runt på internet, men de flesta är ganska dyra. Med den nya $5 Raspberry Pi noll, i detta Instructable jag ska visa dig drivs hur man bygger ett helt bärbar batteri Retro spel Emulator för $20.För a...

Hemmet gjorde Pentium III spelkonsol

Hej alla! Flera månader sedan jag inledde ett projekt för att bygga en spelkonsol 100% från början, baserat av Pentium III-processor. Tja, allt utom CD-enheten och makt leverans. Detta är ett pågående arbete, så jag kommer att uppdatera varje gång ja...

Bygga en bärbar dator svalare!

Bärbara datorer CPU och GPU överhettning mycket ibland, och om du inte vill att watercool, kan du lägga till fans! I detta kommer jag att visa dig hur du gör din egen laptop cooler! Du behöver följande:WireDatorfläktarNågon form av byggnadsmaterial (...

Oförstörbar djur

detta är ett litet djur som jag gjort av en sten!! Den är vattentät, brandsäkra, krasch-bevis, drop-proof, stötsäker, frysa-bevis, okrossbara, strålning bevis, frysa-bevis och även skottsäker. Detta har många - bevis så det kommer att pågå under tuse...

Hur till ren Laptop fläkt och tillämpa termisk pasta på CPU och GPU

för några veckor sedan jag upplevt problem med Flash Player orsakar min laptop att stänga på grund av överhettning som CPU-användning-topp på ytterst. Jag märkte trenden om Flash när jag vände på systemet och öppnade ett facebook spel, särskilt för F...

Duct Tape Super Nintendo bärbara: en steg för steg guide.

jag är shure du har sett en plånbok silvertejp, kanske även en duct tape origami svan, men har du någonsin sett en en duct tape Super nintendo bärbara? Jag tvivlar på att du har. I detta steg för steg guide kommer du lära dig hur man gör en själv, oc...