Bärbar spelkonsol (GPU Team) (5 / 10 steg)
Steg 5: Kommunicera med MCU
Krav
MCU har för att kunna skriva i GPU: s register eller läsa från dem för att konfigurera olika interna moduler. MCU laget har valt att använda LCD controller gränssnittet för Keil styrelsen för att kommunicera med Nexys 3 styrelsen. LCD controller gränssnittet är mer specifikt en SRAM med lite enda adress och 16 databitar.
Protokoll
På grund av tillräckligt många data- och bitar för vår 32-bitars register och 16-bitars DMA datagränssnitt, har vi använt ett protokoll baserat på flera adress och data cykler. Detta protokoll fungerade väl, men på tillfällen orsakar maskinvarufel på grund av högljudda signaler eller misskött skriva/läsa cykler. Vi har utvecklad en mer grundläggande och robust version nyligen, det bör dokumenteras här snart.
Instruktion dekoder och Register buss
MCU gränssnittet i det andra laget återvinner instruktion adress och lagrar i ett register och är skyldig att skriva / läsa från rätt register.
Registret Bus Master kan som i en mycket allmän och skalbara mode, på en enda hanterare / flera slavar buss, med slav adressmask det multiplexer data mot rätt modulen.
Registrera dig bussen har uppdaterats nyligen, den ny dokumentationen kommer att vara här snart.