Början Microcontrollers del 5: Provning programmeraren och bygga den första kretsen



Så långt, bör du ha alla mjukvaran installerad och konstruerade det gränssnitt som kommer att ge en bekväm anslutning från programmeraren till mikrokontroller (MCU). För nästa steg måste en skärbräda (de med siffror är mycket bra), en LED och ett motstånd av en storlek passar för valt LED. Du lära dig i detta avsnitt att testa programmerare för att bestämma om programvara och drivrutiner har installerats korrekt. Du kommer också lära dig lite om LED-lampor, Ohms lag och motstånd värde krävs för valt LED.

För att kontrollera om drivrutinerna och utveckling programvara installerat korrekt, kommer vi att testa programmerare med ett program som heter AVRdude. AVRdude är ett program som har installerats med den senaste WinAVR-installationen, och ansvarar för den faktiska överföringen av filen gå in mikrokontroller. Detta är den hex-filen, vilket är i princip den binär kod som mikrokontroller kan förstå och utföra. Om testet inte är framgångsrika, kommer programmeraren inte att kunna överföra filen--därför detta steg är avgörande för hela processen. För att testa programmeraren, Följ dessa steg:

  • Gå till en DOS-prompt genom att klicka på start-menyn och skriva cmd.exe i sökrutan. Förresten, om du inte visste, står DOS för Disk Operating System. Detta var en snabb skapade så computern förbrukaren skulle kunna organisera sina filer på disketter, vilket gör det lätt att utföra (springa) program från DOS-prompten. Snabb: den plats där markören är placerad och du kan börja skriva. Inmatningen är märkt med enhetsbeteckningen tillsammans med mappens namn avgränsade med snedstreck "\". (Vi kallas dessa kataloger tidigare.)
  • För att köra programmet avrdude som installerades med WinAVR, helt enkelt skriva avrdude - c usbtiny -p m32 vid DOS-prompten och DOS skal utdata kommer att rapportera framgång för anslutningen. Den "-c" är en flagga som följs av parametern används för att ange programmeraren (usbtiny), och parametern efter den "-p" flaggan används för att ange mikrokontroller ("m32" för Atmega32). Om du använder en annan mikrokontroller, kommer du behöva använda den lämpliga specifikationen, som visas i videon för den här läraren.
  • Om du vill stänga av DOS-fönster, kan du skriva "exit" vid DOS-prompten och DOS-fönster kommer att försvinna... precis som mina efemära barn i Disneyland!

Så nu du förmodligen undrar, varför kan inte vi program ännu! Tja, behöva vi fortfarande skapa en krets som programmet kommer att kontrollera. Det skulle vara meningslöst att helt enkelt läsa in ett program i en mikrokontroller och köra det utan alla enheter som är anslutna till den. Vi skulle inte ha mycket att titta på! I själva verket kommer du snart se att många elektroniska komponenter kan kontrolleras av mikrokontrollers, men en av de enklaste enheterna till kontroll är en LED.

"LED" står för Light Emitting Diode, och denna komponent har i allmänhet två leder. Leder är de metall ben (ledningar) hängande bort av den faktiska LED själv. Dessa leder är polar anslutningarna som tillåter nuvarande strömma in LED från en bly (kallat anoden) och sedan ut ur LED från den andra bly (kallas katod). En mycket viktig varning om driva och med hjälp av lysdioder: den nuvarande löper genom LED måste begränsas så att det inte brinner. Lysdioder har både en nuvarande betyg och en märkspänningen. Den nuvarande betyget är nuvarande gränsvärdet som LED kan hantera--någon högre ström och LED life kommer att förkortas; men mindre ström kommer att resultera i en dimmer LED som inte släpper ut ljus som ljust. Så, står vi inför att beräkna det optimala värdet för motståndet kommer vi att välja. Observera att om du inte vill göra denna beräkning av någon anledning, det är oftast säkert att använda en 1k-- men ljuset kommer att vara ganska svagt.

Så för att beräkna motståndet behövs, kommer vi att använda Ohms lag som säger att motstånd (i ohm) hittas genom att dividera spänningen med nuvarande. Formeln är:

Motstånd = volt/aktuellt

Detta vanligtvis skrivs som R = V / jag. Men hur hittar vi till spänning och nuvarande vales för lampan? Normalt lysdioder är dimensionerade för antingen 2 eller 4 volt och har antingen 10 mA (mA) eller 20mA märkström. Min gröna LED är klassat som 2 volt. I webbplats kopplad i föregående mening, har vit och blå lysdioder en spänning betyg 4 volt. Jag använde den 10mA betyget eftersom det är säkrare att använda detta värde som det resulterar i den minsta nämnaren i ohmens lag formel, och utgör därmed det största motståndsvärdet för en viss spänning. Därför kan det anses den "värsta fall" när det gäller att välja ett motstånd att infoga i kretsen. En annan aspekt som vi kommer att behöva överväga är skillnaden mellan matningsspänningen (den spänning vi matar in i systemet) och märkspänningen led. Så därför blir den nya formeln

R = (matningsspänningen - LED spänning) / Jag

Därför när det gäller våra gröna LED, R = (5v - 2v) / .01A = 300 ohm. Oh ja, du behöver konvertera nuvarande till ampere. Därför måste vi dela 10mA numret med 1000, som det finns 1000 Ma i en ampere. Så nu, vad är denna formel säger till oss? Det säger oss att motstånd är lika med den återstående spänningen efter LED anses (dvs, spänningsfallet över LED), dividerat med önskad strömmen genom lysdioden.

Vad är att du säger? Vi fick ett värde av 300 ur formeln, men när jag gick till butiken kunde jag inte hitta detta nummer! Jag hatar att säga detta, men de pengar som spenderas på gas för att resa kunde ha köpt du 40 i rätt motstånd! 300 ohm är ett motstånd som förmodligen inte är tillgänglig, men förlora inte hoppet--kan du alltid använda ett motstånd av nästa högsta värde. Jag har funnit detta vara 330 ohm i mixen av motstånd som jag samlat från olika kastas bort apparater och elektronik.

Nu ska vi skapa den krets, som är ganska enkel i denna tutorial. Svåra är bakom oss (saker ovan), så du kan torka din panna nu! Låt oss använda Pin 0 av PORT "B" på MCU (mikrokontroller) i denna krets, och som råkar vara så att de motsvarar nummer 1 stiftet på Atmega32 mikrokontroller jag använder. Så nu ska vi genom programmering slår på det klämmer fast att lysa upp lampan.

Stegen för att skapa banan gå såhär: ansluta motståndet till pin nummer 1 (Observera att säga "PORTB0" är ett sätt att hänvisa till pin B0 i PORT B, men du lär dig andra sätt också). Nu ansluta den andra änden av motståndet till den positiva sidan av LED (dvs, anod sidan, eller ledningen som är den längsta eller ledningen motsatsen till platt LED). Sedan ansluter vi katoden sidan till jord (GND) PIN-koden. Programmeraren ansluts också förstås; som kommer att tillåta programmet att få överföras till chipet och också ge ström till mikrokontroller. Slutligen, kan vi nu tillämpa kretsen att det set av brödunderläggen. Filmerna visar alla steg som behövs i denna process. Från den medföljande bilden, kan du se att detta är en mycket enkel krets.

Nu gäller kretsen att det set av brödunderläggen. Videor Visa detta med varje steg som behövs. Från bilden, kan du se att detta är en mycket enkel krets.

Kolla in närbild av motståndet och LED. Kan du se hur kabeln är ansluten till motståndet och hur motståndet är ansluten till LED? Efter denna krets är klar på en skärbräda, kan vi börja att programmera och gör LED som lyser upp. Upphetsad? Jag är!

Relaterade Ämnen

Början Microcontrollers del 6: Skriva det första programmet till vända på en LED

Jag vet att du är redo att skriva det första programmet. Du har gått igenom en hel del hittills! Medan vi i frågan, låt oss sammanfatta händelserna. Du gick ut och köpte Atmel AVR mikrokontroller för att förstora. Jag valde theATMega32 för min använd...

Början Microcontrollers del 2: Att skapa ett SPI gränssnitt från programmeraren till mikrokontroller

Hej, hoppas vi du gillade del 1 av början Microcontrollers. Vi ska flytta i del 2 och börja prata om gränssnitt och hur du får din microcontroller att kommunicera med en dator.Så, vid denna punkt, du bör känna till begreppet mikrokontroller (MCU). Du...

Början Microcontrollers del 8: Lägga till en knapp till mikrokontroller och göra det göra något

En mycket enkel och lätt sätt att tillhandahålla för mänsklig interaktion med mikrokontroller är att infoga en knapp i kretsen. Att kommunicera med datorer som använder två viktigaste inmatningsenheter: musen och tangentbordet. Ett tangentbord är ing...

Början Microcontrollers del 11: Timers, räknare och mikrokontroller klockan

Timers och räknare är så integrerad att du kommer att se många exempel på dem i hela denna serie. Som namnet säger, används timers för tid och räkna. Inventering och timing kan du göra några mycket fina saker som kontrollerande LED brights, vinkel gr...

Början Microcontrollers del 9: Knappen och programvara Debouncing metoder

I denna del av handledningen kommer att vi diskutera knappen och programvara debouncing.Vi vill studera knappen debouncing första och i detalj så vi har en god förståelse för vad det innebär. Knappen debouncing är viktigt och bör inte vara undervärde...

Början Microcontrollers del 12: Intro till avbryter

I denna del av handledningen vi prata om avbrott arbeta till exempel med räknaren. Avbryter förbättra mikrokontroller i stort sätt. Avbryter göra din program reagerar på hårdvaran i microcontrollers, vilket kan vara en reaktion från circuit utanför m...

Början Microcontrollers del 3: Överföra ett Program till mikrokontroller (drivrutiner)

Välkommen till del 3. Detta är en mindre handledning som kommer att behandla helt enkelt laddar drivrutiner se till din programmerare kan kommunicera med datorn ordentligt.Observera att ibland TinyISP och USBAVR enheter nu kommer förladdad med Window...

Början Microcontrollers del 13: Intro till LCD gränssnitt

Mikrokontroller är en underbar bit av ingenjörskonst och det kan göra många saker (med hjälp av några bra programmering), men det är fortfarande en ogenomskinlig svart låda. Om du vill att dela information, eller visa dig vad det försöker göra det, m...

Början Microcontrollers del 4: Installera programmering miljö (WinAVR)

Välkommen till nästa steg i vår serie. Vi kommer att introducera några grundläggande programmeringselement nu. Denna handledning är helt enkelt om hur du installerar din programmeringsmiljö. Den programmeringsmiljö som vi kommer att använda kallas Wi...

Början Microcontrollers del 7: Omarbetning av det första programmet att göra LED blinkar

Du har skrivit det första programmet, som visade på en LED. Ja, det var spektakulärt! Tja, inte riktigt, men låt oss införa lite galenskap till LED. Vi ska ge det en "bipolära" personlighet genom att blinka. Då vi kliver upp ett snäpp och gör de...

Konstruera och bygga en engelska hjul

en engelska hjulet är en klassisk hand-drivna shop verktyg för att göra tvådimensionell kurvor i plåt. Dess används för att göra flygplan skinn, bil organ delar, kostymer av rustningar och andra applikationer där en slät yta på blad är önskvärd, någo...

Del 2 openHAB, MQTT och lätt ESP - bygga din egen DIY nod

Del två på DIY hemautomation.Steg 1: Köpa vissa delar Dollar Store (eller liknande) = billiga komponenter och höljen. Jag plockade upp en handfull av dessa USB-adaptrar och ett par hus. (visas ovan)Bostäder (från $1 butik) Detta är en stickkontakt na...

Latex Mask del 2: Molding skulptera och gjutning Latex

detta är del 2 av en Instructable som visar dig hur man gör en latex mask. I Del1, vi gjorde en 2-del gips mögel av våra huvud och använde den för att göra en lera kopia. Nu, vi kommer vara med lera skulptur, gjuta med gips, och sedan hälla flytande...

Börjar Microcontrollers del 1

Detta är först i en lång rad av tutorials syftade till att ge Nybörjarguide och handledning kring Atmel AVR Atmega32 mikrokontroller. Jag kommer att visa dig, genom exempel och projekt, hur program och tillhandahålla funktioner för denna mikrokontrol...

Grunderna i början av Top hemliga Bunker Project och ta bort smutsar

jag har funderat ett andra hus under den en jag har precis avslutat bygga bunker stil för tornados och bara eftersom det skulle vara kul.En stor del av arbetet innebär flytta sand och lera från under huset till trädgården och om du har någonsin sett...

Hur till göra en del två mögel och gjutna kristallklart medeltida riddare actionfigurer

Lär dig hur man gör en två del mögel och gjutna kristallklart medeltida riddare actionfigurerSteg 1: Förbered riddaren Först trycka riddaren i lera och forma lera så att hälften av Knights kroppen är täckt av lera. Detta är ett mycket viktigt steg om...

Att göra en en del gummi mögel och avger ett objekt

Detta Instructable är ansluten till Arlene Shechet utställning Meissen omarbetning för närvarande på syn på Cooper Museum.Meissen omarbetning spelar med idén av formar, djurtarmarna som formar ett objekts slutliga form. Shechet omtolkar gipsformar av...

Enkla alger hem CO2 Scrubber - del II alger kulturer och avel

i del I vi byggt en enkel hem CO2 scrubber använda alger. Jag skriver detta instructable att demonstrera hur kultur och odla alger använder mer eller mindre laboratorium stil förfaranden men ersätta några lättillgängliga artiklar för mer traditionell...

Auto sound dödande - del II - fler mattor och med expanderande skum

i jag visade initiala steg jag tog för att lägga till några ljud dödande i en diesel Ford utflykt. Det är en hög bil. 7.3l dieselmotor evakuera kunde definitivt använda vissa dämpande.I denna - del II - ska jag visa hur jag lade självhäftande alumini...