Brobot: Känslomässigt lyhörd roboten
Detta instructable skapades enlighet projektet kravet på Makecourse vid University of South Florida (www.makecourse.com)
Jag satt i min lägenhet en dag försöker tänka på ett projekt för min helt nya Arduino Uno micro controller. Pixar filmen Wall E var på TV, och jag beundra nivån på känslor Wall E kunde Visa även med ett distinkt icke-mänskliga robotic ansikte. Min hund Leo satt bredvid mig stirrade upp på mig med sina beundrande valp ögon och slog det mig: det spelar ingen roll hur realistiska eller mänskliga en yta är, känslor kan effektivt förmedlas genom mycket grundläggande visuella rörelserna. Potentiellt kunde jag göra en mycket enkel robot som kunde titta runt och verkar vara känslomässigt lyhörd! Allt jag behövde göra var att göra det söta... enkel rätt? Lösningen blev att göra roboten orealistiskt. Jag var tvungen att faktiskt styra klara av att ge det mänskliga funktioner.
Begreppet "Uncanny Valley" har funnits mycket länge, och jag tror det är viktigt att förstå vad det innebär om du ska bygga en robot som kommer att hantera mänsklig interaktion. Katherine Ladd, en bloggare över på wordpress (KatherineLad.com), beskriver den Uncanny Valley som
"platsen där robotens liknar en människa, utan att faktiskt precis som en människa, blir oacceptabelt och rent ut sagt oroande."
Bilden ovan från hennes hemsida använder även Wall E som en jämförelse.
Så började jag designa en enkel känslomässig robot. Jag beslutade att använda två 8 x 8 LED visar för ögonen eftersom de tillåter flexibilitet. Jag kan lätt justera dem när som helst och så ofta jag vill genom att justera lite kartor för min smak. För att lägga till ett annat mer fysisk känslomässiga drag, La jag även mikro-servo kontrollerad ögonbryn. Min teori var att dessa ögonbryn tillsammans med ögon och huvud rörelse skulle vara det enda som jag skulle behöva förmedla min robot känslor. Sist men inte minst, behövde min robot ett namn. Och således Brobot var född!