Bygga din egen Micromite följeslagare minidator (1 / 12 steg)
Steg 1: Den obligatoriska delar & hårdvara
Den obligatoriska delar och hårdvara:
För att detta Instructable antar jag att du kommer att bygga din egen "hem-brygga" Micromite följeslagare minidator från början med hjälp av en Propeller styrelse du förmodligen redan har och ge dig instruktioner för att bygga alla kretsar att skapa en minimal enhet. Även om du väljer att köpa ett kit från Propellerpowered, skulle jag vilja uppmuntra dig att läsa igenom hela Instructable eftersom det hjälper du har en bättre förståelse för hur saker är utformade och fungerar.
Jag ska avgränsa maskinvarulistan krävs kretsar, som vissa Propeller styrelser har tangentbord kretsar, VGA kretsar och ljud kretsar inbyggda i dem.. Jag antar att de flesta Propeller forum ger dig krävs 5v och 3v makten kretsar krävs. Om du har ett av våra gamla Mini fickdator mönster (bilden ovan), då vara detta projekt ett kick, eftersom du redan har Propeller, tangentbord, Vga och SD kretsar redan skapat. Allt du behöver göra är tråd upp BASIC Micromite krets och Anslut den till den öppna I/O. (2: a bilden är en Micromite krets läggs till en Propeller Experimenters styrelsen.)
Delarna nedan kommer att ge dig tillräckligt för att få en minimal dator så du kan gå med på roligt.
Obligatoriska delar:
- 1 - parallax Propeller Chip
- 1 - 32K EEPROM
- 1 - Micromite 28pin PIC32MX170 (54k ram) eller 28pin PIC32MX150 (22k ram)
- 1 - 47uf tantal (eller keramik) kondensator
VGA krets
- 1 - VGA hona (som de hittade på en PC grafikkort.)
- 5 - 240 ohm motstånd
- 3 - 120 ohms motstånd
- 3 - 470 ohm motstånd
Tangentbordet krets
- 1 - PS/2 tangentbord honkontakt (som de hittade på en PC moderkort.)
- 2-10k motstånd
- 2 - 100 ohms motstånd
I2C samtrafik krets
- 2-10k motstånd
SD kort krets
- 1 - SD kortet socket eller 2GB microSD kort med adapter.
- 4-10k motstånd
Du behöver naturligtvis en lödkolv, lödtenn och ett väl upplyst område att arbeta.
Låt oss tala om dessa två fantastiska microcontroller marker som detta projekt använder nästa: