Bygga en 1:1 skala Portal pistol med ljus (1 / 18 steg)
Steg 1: Forska och sammanställa ritningar
För att skapa en exakt replika behöva du först studera vad det är du vill replikera. Om vi replikerar en film prop skulle kunna vi tillbringa månader eller år tvättning internet för referens bilder, gräva genom skärmdumpar eller försöker skapa anslutningar inom produktion av filmen. Medan inte utan sin egen uppsättning utmaningar, tenderar samla referensen som krävs för videospel att vara lite rakt fram. De flesta PC-spel, och även många på konsol, kan ha sina prop modeller extraherade och kan ses i en tredje partiprogram. Ännu bättre, Valve erbjuder dessa typer av program gratis med Ventil SDK. Med detta program kan du ladda upp Portal vapnet i model viewer och check den ute från oavsett vinkel du snälla, kan du även aktivera trådram. Om du har en mer avancerad 3d program, som 3DSMax, exempelvis kan du importera modellen in där. När jag hade tillgång till modellen, importerat jag vyerna fram/sida/top i Adobe Photoshop. (bild 1)
Räkna ut skala med spelet rekvisita kan vara knepigt eftersom det finns inga verkliga världen komponenter att jämföra med. Spelare-Visa modellen av Portal vapnet har faktiskt Chell's hand formas på det, men spelaren inte kan se denna detalj i spelet. För att få min skala använde jag höjden av Alésia Glidewell, modell och skådespelerska som var grunden för Chell, och hittade ett diagram online som visas kvinnliga hand storlekar baserat på höjd. Jag trappade sedan Chell's hand till 1:1 av genomsnittliga hand storlek, tillsammans med Portal vapnet. Skalas bilden trycktes sedan och ett bromsok användes för att samla alla måtten för mina ritningar. (bild 2 & 3)
Innan vi går vidare till nästa del av bygger hade jag mina ritningar skrivs ut på 1:1. Jag försöker göra en insats för att göra detta med alla mina bygger som att ha det att vända sig till hjälper oerhört. (pic 4)
Programvara:
Adobe Illustrator
Adobe Photoshop
Ventil SDK Model Viewer