Bygga en 1:1 skala Portal pistol med ljus (6 / 18 steg)
Steg 6: Att göra skal del 1: Pepakura
Skapandet av skalen blir överlägset den mest tidskrävande delen av bygga, och ärligt talat det är inte så kul. Även med hjälp av Pepakura ska du vara i för långa dagar av slipning och damm. För min bygga sökte jag hjälp av Pepakura konstnär DungBeetle, som var nådig nog att låta mig använda hans pep fil för detta projekt. Om jag var tvungen att göra det igen, jag skulle nog fungera från början, men det är inte fel på hans arbete men snarare min oförmåga att limma papper ihop korrekt och har det hålla en jämn form.
Samtidigt sätta ihop detta Instructable, jag hittade Dungbeetle's Pepakura filer är inte längre tillgänglig för allmänheten, så jag har gjort egna använda 3DStudio Max och Pepakura Designer, processen som jag har dokumenterat nedan i hopp om att det kan tjäna som en mini Pepakura handledning. Om du önskar, du kan hoppa över detta avsnitt och hämtat den ovikta Portal Pepakura nedan eller på min hemsida. (PortalShells1-1.pdo, portal shells.pdf)
Det första steget till att skapa din egen Pepakura fil är att rippa modellen från spelet och importera den till din 3D redigeringsprogram val. Eftersom det finns flera stora spel motorer, och många olika 3D program på marknaden. de verktyg och tekniker som krävs för att rippa och importera modeller kommer att variera till motor, 3D program till 3D program. Lyckligtvis finns det online-grupper som fokuserar på denna typ av arbete, och många tutorials om detta ämne. För att detta Instructable, jag använder 3DStudio Max, och processen för rippning och importera Source-motorn modeller finns här.
Isolera skal:
När du har din modell importeras till din mjukvara, kommer du att vilja isolera de områden du vill konvertera till Pepakura, i detta fall Portal pistol skalen. I 3DSM kan du välja båda skalen genom att klicka på dem medan du håller "CTRL", sedan gå till "Redigera > Markera inversa" och slutligen trycka på Radera nyckel för att ta bort allt utom skalen. Alternativt kan du ta bort delar individuellt. (pic 1 - 4)
När skalen är isolerad, exportera modellen som .obj eller .stl sedan öppna som i Pepakura Designer.
Konvertera modell till Pepakura:
Pepakura Designer är en tjusig liten program som kan omvandla 3D-modeller till 2D mönster som kan skrivas ut och klippa ut, vikta och limmade ihop att återskapa pappersversionen av 3D-modellen. Med 3D-modellen laddade upp i Pepakura Designer, kan du slå knappen utvecklas och kommer att beräkna veck och automatiskt öppna kanterna för dig, men för bättre resultat kan du öppna kanterna först identifiera dig. Öppna kanter anger där papperet skärs VS där det läggs fram. (pic 5)
Med hjälp av den öppna kanten verktyg (Välj ikonen gul hanteras box cutter), börja märkning insidan kanterna på skalen. Jag kommer inte att använda insidan kurvan ingår med skal, så med hjälp av verktyget Markera skurna linjer nu gör det möjligt att ta bort de delar som vi inte vill innan du skriver ut. (pic 6)
Identifiera alla områden att avbryta flödet av huvudsakliga former som tre knölar runt framkanten av den bakre skalet och använda verktyget öppen kant för att klippa runt dem. (pic 7)
Använd verktyget öppen kant för att skära upp modellen i den riktning som visas mest effektivt att veckla upp. Eftersom skalen har en kurvig, rund form, Tänk pealing en banan eller flackare en jordglob. (bild 8)
När vi har identifierat alla våra öppna kanter, är det dags att veckla upp vår modell. Första, gå till "File > Print & Pappersinställningar" Välj din pappersstorlek, då uncheck "Auto" bredvid knappen vik. Tryck på knappen vik. Om du har avmarkerat Auto, får du en pop up dialogrutan med alternativ för dimensionering. Det är där vi kommer att skala modellen för att matcha våra ritningar. Enligt min skalning, den totala bredden på både skal, inklusive avståndet mellan dem, är 19,6", eller 497 mm. Ange värdet in i rätt låda och slå till OK. (pic 9)
Pepakura Designer kommer att göra sin grej och veckla ut modellen för dig. Det är här där vi kommer att se hur vårt arbete med verktyget öppen kant har fint drevs ut delarna för oss. Inte hade vi använt detta verktyg, verkar mönstret långt mer slumpmässigt. Om du vill, kan du högerklicka på fönstret 2D och välj "Kontrollera motsvarande ansikte" (ctrl + k) och markerar du mönster för att se hur de stämmer överens med varandra och deras placering på 3D-modellen. (bild 10)
Som tidigare nämnts, insidan böjda former inte kommer att krävas, så på denna punkt har jag släpade dem bort sidan för att få dem ur vägen. (bild 11)
Högerklicka igen på 2D fönstret för att se en rullgardinsmeny för dina tillgängliga verktyg. Tillsammans med verktyget "Kontrollera motsvarande ansikte" har vi också en flyttverktyget, rotera verktyget och gå med/avskilja tool. Flytta och rotera bör vara självförklarande, använda dem för att placera dina mönster så att de passar in i markeringsramen och inte överlappar andra mönster, men när en form är för stor för att passa oavsett position och vinkel, det är dags att använda verktyget koppling/avskilja. Högerklicka och Välj verktyget koppling/avskilja (ctrl + N) och börja att markera linjer som springer nerför mitten av de stora bitarna. Verktyget koppling/avskilja är inte till skillnad från verktyget öppen kant, det kommer att dela din kanter isär eller gå tillbaka dem tillsammans. Genom att dela på mitten av främre skalet, kan vi sedan dela upp det i hälften och skriva ut varje halva på eget papper. (bild 12)
När vi har optimerat våra mönster, borde de alla passa inom den angivna pappersstorleken och utan överlappning. (bild 13)
Där har du det. Skriva ut på tunga kortpapp och montera! (bild 14)
Om du behöver en krasch kurs i montering Pepakura rekommenderar jag kolla detta Instructable.
Programvara:
3D-Program (3D Studio Max)
Pepakura Designer
Material:
Cardstock
Lim
Hårdvara:
Sax
Hobbykniv
Rak kant