Bygga en Tricopter med Rotor bitar (28 / 36 steg)
Steg 28: Mixer redaktör
Mixer Editor används för att mata in information till den KK2.1 flyg styrenheten om utformningen av tricopter. I det här steget kommer vi program KK2.1 att fixa ett specifikt problem i standardinställningarna.
Vi är naturligtvis inte färdig byggnad våra tricopter, som, till exempel, vi fortfarande inte har propellrar, men om du var att flyga din tricopter just nu, det skulle snurra runt okontrollerat i luften och det skulle krascha. Anledningen till att detta skulle hända är att KK2.1 tror servo på bakre motorn är orienterade på motsatt riktning än den faktiskt är.
När din flyga din tricopter, den bakre motor kommer alltid vinklas något att motverka den inducerade yaw av propellrar. Endast KK2.1 tycker servo är pekade i motsatt riktning så det kommer faktiskt luta i riktning mot yaw, att göra tricopter snurra runt som en topp. Låt oss fixa detta problem.
Att införa Mixer redaktör
Faktiskt men låt oss börja med en introduktion till KK2.1 Mixer Editor eftersom det är en extremt viktig del för att få bästa prestanda ur din tricopter.
Låt oss börja med att tala om hur KK2.1 styr din tricopter. För att kontrollera förflyttning av tricopter, KK2.1 justerar hissen produceras av var och en av de tre rotorerna, och justerar lutningen på bakre motorn. Genom att justera mängden lift produceras i precis rätt sätt, kan KK2.1 göra farkosten stiga upp, ner eller luta för att flytta i någon riktning.
För att bestämma exakt hur man kan styra varje motor, KK2.1 bruk, som du kanske tror, en hel del matematik. Jag kommer inte att förklara hur denna matematik fungerar - ärligt talat förstår jag inte allt själv- men jag kommer att förklara matematiska grunden på vilken flygning beräkningar förlitar sig alla. För att beräkna den lift som krävs av varje motor korrekt, måste KK2.1 veta den exakta positionen av varje av de tre motorerna i förhållande till sig själv. Genom att veta dessa ståndpunkter, kan KK2.1 beräkna den hävstångseffekt varje arm har över inriktningen på tricopter. Med hjälp av denna information, kan KK2.1 beräkna hur du justera hissen produceras av varje motor och flytta båten.
Lyckligtvis för oss, utformningen av våra tricopter faktiskt matchar standardkonfigurationen i KK2.1 (med undantag för den bakåt servo frågan kommer vi att ta en stund), så vi inte behöver göra någon matte just nu för att justera motor layout. Jag tycker det är värt att veta hur KK2.1 styr tricopter dock.
Om fastställande av Servo inställningarna
Först och främst tillgång till Mixer redaktör är mycket lätt, bara in menyn KK2.1 som vi har gjort förut, bläddra ner till "Mixer Editor" och tryck på RETUR.
Du kommer då se en massa ord och siffror på skärmen. Vi kommer att omfatta mer om allt det här i ett senare steg, men för nu, titta i det övre högra hörnet av skärmen. Du kommer att se CH:1. Detta visar att de inställningar som visas är för Motor 1 (främre vänstra motorn). Vi vill få till inställningarna för servo, som är Motor 4.
Så med CH:1 markeras, tryck på knappen längst till höger att ändra till CH:2. Tryck på knappen två gånger mer att komma till CH:4, som är vår servo. Igen finns det en massa inställningar här, men det vi är intresserade av är inställningen roder . Som standard har roder inställningen värdet 100.
Rulla ned till roder inställningen genom att trycka på knappen "Nästa". Tryck sedan på knappen "Ändra" för att justera inställningen. Vi vill ändra inställningen roder till -100. Göra för att så, bara hålla ned knappen "Down" tills du kommer till -100.
Ändrar den här inställningen från 100 till -100 kommer att bara byta riktning mot servo, vilket är vad vi behöver göra.
Igen, Mixer redaktör är oerhört viktigt för att trimma din tricopter, så kommer du definitivt se det igen. För mer information, se steg 34.