C för nybörjare: Funktioner/slingor: gissningslek



I detta instructable, du lära dig att kod ett enkelt gissa spelet i C. hela stegen, du kommer att genomföra många grundläggande funktioner i C-språket. Innan vi dyker in i själva koden är det viktigt att du lär dig grunderna först. Lärande i följande avsnitt kommer att förstå koden lite lättare.

Obs: Om du är bekant med grunderna i språket C, hoppa till skapar ett nytt projekt.

1. kommentera

I koden för kommenterar att lägga till viktiga anteckningar om varje steg som utförs. Att kommentera en enda rad kod helt enkelt skriva / / följt av kommentaren.

Ex. //comment

Kommentarer också används för att skapa rubriker i början av källkoden. Att kommentera flera rader med kod skriver du / * följt av kommentaren och du vill lägga till ett motsvarande * / att stänga kommentaren. Ex. / * namn

Datum

Programmera namn * /

Kommentera är särskilt viktigt när andra personer granskar din kod. De bör kunna visa din kod och förstå din implementering i varje steg du tar.

2. bibliotek

Bibliotek i C hålla en grupp funktioner och uppgifter som är tillgängliga för programmerare ingår. Deklarationer som biblioteket placeras vanligtvis i början av en fil och följ format #include< libraryname.h >. De som vi kommer att använda i detta program är:

innehåller funktioner som har att göra med ingång och utgång

#include < stdio.h >

innehåller funktioner som är standard för C

#include < stdlib.h >

innehåller funktioner som har att göra med tiden #include

#include < time.h >

3. Pbör

I C, förbehandling finns ett antal direktiv som instruerar kompilatorn att göra krävs förbehandling (därav namnet preprocessor) innan koden kompileras faktiskt. Förbehandling inleds med symbolen (#).

Ex. #include

#define

4. variabler

I kod måste du skapa namn för variabler som programmet kan manipulera. Varje variabel deklareras med en typ som följt av variabelnamnet. Några vanliga rörliga typer är:

int: används för naturlig storlek heltal variabler

röding: heltalstyp på en byte

float: används för decimaler (kan lagra 7 siffror)

Dubbelrum: används för decimaler (kan lagra 15-16 siffror)

5. aritmetik

För att lösa vissa problem i koden, kommer aritmetiska att behövas. I C finns det särskilda sätt att använda operatörer för att göra matten. Låt oss titta på några av följande sätt:

När du gör aritmetik till en variabel, kom alltid ihåg att variabeln påverkas går på vänster sida av ekvationen.

Ex. int variabel = 3;

Regel 1: Värdet av variabeln kan ändras när som helst genom att lägga till ett annat uttalande.

Ex. variabel = 123.

Regel 2: Du kan också öka eller minska värdet av ett heltal av en genom att göra följande:

variabel ++; variabelns värde kommer att öka med 1

variabel--; variabelns värde kommer att minska med 1

Regel 3: För att lägga till eller ta bort ett värde från variabeln vill du göra följande:

variabel += 3. det aktuella värdet för variabeln kommer att öka med 3

variabel-= 3. det aktuella värdet för variabeln kommer att minska med 3

Denna regel gäller även för multiplikation.

Ex. variabel * = 3; det aktuella värdet för variabeln multipliceras med 3

Regel 4: Dela in du vill använda symbolen (/) .

Ex: flyta avg;

int scoreOne;

int scoreTwo;

AVG =(scoreOne+scoreTwo)/2.

Det finns en annan operatör (%) som ger resten av divisionen problem. Det kallas modulus operatören. Anta att du vill veta vad som blir över efter dela upp 31 av 4. Detta är hur du skulle skriva som i koden:

int num = 31;

NUM %3. Detta beräknar resten när du delar 31 av 4. Svaret kommer att vara 3.

6. Skriv ut uttalanden & Scanning

Utskriftsfunktionen kan anropas för att skriva något som du vill att användaren ska se när du kör programmet. Till exempel om du behöver input från användaren måste du först fråga dem för den ingången. Utskriftsfunktionen används som följde:

printf ("Enter flera");

När användaren kör programmet ser de bara "Enter flera".

När de in ett nummer du behöver har lagrat minne för den nummer variabeln. Detta görs med hjälp av funktionen scan.

Ex. int antal; Ange variabeln som först

printf ("Enter flera"); fråga användaren för nummer

scanf ("%d, och nummer); scanna in numret från användaren

(% D) berättar datorn vi läser i ett heltal. (&) Symbolen tilldelar indatavärdet till adressen i minne för variabelnummer.

7. medan & om uttalanden

Ibland vill du endast del av en kod att köra i någon form av villkorade sätt. Det är där samtidigt och om uttalanden spelar in. While uttalande kontinuerligt utför ett kodblock medan villkoret är sant. Det skrivs som:

While(some Condition) {

uttalande (s)

}

En om sats är ganska likartade. Om villkorssatsen om uttrycket är sant det kodblocket som följer kommer att genomföras. Om villkoret inte är sant då det kodblocket hoppas över.

Ex. Om (vissa villkor) {

uttalande (s)

}

Se Steg
Relaterade Ämnen

Arduino trafikljus för nybörjare

setup() { // code in here runs once } voidloop() { // after the setup function, code in here runs over and over }T/FE5GXM7HKHPPROUTPUTT.MEDIUM.jpg"> * pinMode 8 / pinMode(3, OUTPUT); 4 / 3 HIGH 1 digitalWrite - uppdaterad till att omfatta trafiklj...

10 set av brödunderläggen projekt för nybörjare

Skärbräda är ett bra sätt att bygga elektroniska projekt enkelt och på kortare tid utan att behöva löda. Ett problem som ställs av nybörjare inom elektronik är att de inte kan löda komponenterna prydligt på kretskort. En dålig lödning gemensamt kan l...

Speedball utrustning för nybörjare

Okej, efter att ha sett mycket få speedball i'bles, och de som inte är här mycket bra, har jag beslutat att göra min egen.Nu det första du bör veta är att speedball skiljer sig mycket från woodsball. Woodsball är inte så snabbt tempo, och enligt min...

Bygga en DIY Quadcopter: en nybörjare Guide

Detta är ett riktigt kort klipp på min quadcopter svävar upp och ner och rörelse i sidled. Jag försökte hålla höjden så minimal som möjligt eftersom jag är inne i mitt vardagsrum, men som ni kan se, även med som det flyger upp till huvudet (ca 6 fot)...

Du stal mitt hjärta klänning för absoluta nybörjare

Denna tutorial är för nybörjare. För en komprimerad version, som är avsedd för den erfarna sömmerskan, vänligen gå hit: Detta Instructable är mycket lång. Anledningen till detta är eftersom det är mycket detaljerade, så nybörjare avlopp kan följa med...

Raspberry Pi 3 modell B: Nybörjare Guide

En nyare version av Raspberry Pi, Raspberry Pi 3 modell B har nyligen släppts. Vad gör det skiljer sig från andra tidigare modeller är:En snabbare 64-bitars processor på 1,2 GHzInbyggt Bluetooth lågenergi (BLE)Inbyggd WiFiDu kan se fullständig beskri...

Köpa används cyklar för nybörjare

(innehållet i detta Instructable dök upp i min nya blogg på http://biodieselhauling.blogspot.com/Min 40 Instructables abonnenter, och den som snubblar över detta och tycker om det, ska du ta en titt, som mycket av det jag skriver är inte helt rätt fö...

Pier 9 Guide: Nybörjare och avancerade CAM programmering

Detta Instructable är för Workshop användare vid piren 9. Den var ursprungligen skriven av Dan Vidakovich.Detta Instructable är en detaljerad, steg för steg-anvisningar för hur du kan programmera en del med hjälp av CAM (Computer Aided Manufacturing)...

TV-spel för absoluta nybörjare

videospel, som en form av media, representerar ett spirande fält i den moderna nöjesindustrin och kan ge mycket njutning för din dollar.Detta instructable kommer att särskilt täcka dator eller "PC"-spel, men det bör noteras att det finns andra s...

Hur till Program för nybörjare Ep.1: hur man gör en konstgjord intelligens

Första av all din kommer att behöva ladda ner den senaste versionen av PythonHär är lite information om python:Python är ett 25 år gammal kodning språk, det är allmänt känt som det enklaste kod, svårigheten kan gå från nybörjare till avancerad, pytho...

Att skapa Android Apps-för nybörjare

Om du äger en AndroidTM telefon eller tablett och du är sorteringen person som gillar att göra saker för sig (Varför annars skulle du titta på en Instructable?), har du förmodligen tänkt på att ta reda på hur man kan utveckla din egen apps en dag. Ka...

Komplett Guide för Tech nybörjare

Varje start hörs men om du har motivationen och stark beslutsamhet du kommer att lyckas. De flesta av deltagarna särskilt av deltagarna av engineering vill bygga och göra något. Praktisk erfarenhet av att göra något gör vårt lärande perfekt och hjälp...

Hur att lösa sudoku-pussel (nybörjare och avancerade)

I den här guiden kommer jag att förklara alla tricks jag har funnit för att minska möjligheterna i en sudoku pussel och slutligen lösa den. Varje steg i detta instructable kommer att vara av ett annat trick så om du stöter på någon du redan känner ti...

Hur virkad för nybörjare

Detta är en Instructable att lära nybörjare hur man virka.Allt du behöver är några fat garn och en virknål storlek N.Steg 1: Gör en slip knut. Börja slip Knut med fastställande av garnet och looping det. Att se är dina kort stycke, svansen, på toppen...

Andra nybörjare virka projektet: Dubbel virka Square

detta är min nästa nybörjare virka torget, efter det enda Virkat en. Jag föreslår att du master enda virka innan du fortsätter med dubbel. Den största skillnaden är storleken eftersom dubbel virka är ungefär dubbelt så lång som enda virka. Lycka till...

Virka Lego Baby Scarf (med nybörjare Tutorial)

Hej vänner!Jag älskar virkning. Som jag kom över byggsten tävlingen fick jag bara en idé att kombinera virka och lego.Här är en virkad baby scarf med lego. Jag har också gjort garntofsar att göra det vackrare. Barnen kommer att älska den. Jag minns f...

Färg sensorer och Arduino seriell kommunikation för nybörjare

Hej alla, jag ska prata om färg sensorer: hur man bygger och kalibrera en och hur man använder det med seriell kommunikation genom en Arduino ombord.Det sista steget förklarar hur jag använde detta projekt för en Gimp (står för "GNU Image Manipulatio...

Hur till springa en maraton för nybörjare

ett maratonlopp kan vara en mycket trevlig upplevelse. Om du försöker hitta en ny hobby att hålla dig sysselsatt, eller vill komma i den bästa formen av ditt liv, är det en prestation som många ser tillbaka på med stolthet. Jag sprang mitt första mar...

Första nybörjare sticka projekt: Garter Stitch Square

Detta är vad jag föreslår för en nybörjare på stickning. Bara börja göra små rutor tills du känner dig bekväm med start, slut och allt mellan. (Om du har sett/testat min virkade rutor då du vet vad jag talar om. Detta sätt storlek spelar ingen roll o...