Cloud gruvan: Digital Sky fångar till CNC stickning - del 1 (Inspiration)
Syftet med detta tre del Instructable är att belysa processen att designa och skapa plagg.
Mitt jobb som designer är att fira hur värdefulla liv med en angiven kultur i åtanke med inslag av idealiserade form (kropp), färg, mönster och utsmyckning. Någonsin sagt ingen mig detta är vad mitt jobb är, detta är bara vad jag har lärt mig från ett decennium av arbete.
Mode, som många konstformer, kan fungera på olika nivåer, och det är upp till formgivaren att bli bekant med den kultur de vill ha, eller uppmanas att representera. Jag försöker att ta i så många delar om en kultur som möjligt och kanal att till något vackert som kapslar in känslan för tillfället.
Att vara designer är konstigt, eftersom på många sätt skapar jag en del av verkligheten som hjälper andra att framgångsrikt spela sina roller i teater som är livet (kom ihåg ord av Willy Shakespeare "hela världen är en scen, och alla män och kvinnor bara spelare..."). På grund av denna roll som kund av livet - eftersom jag får se bakom gardinen, liksom, jag har sällan någonsin tillhört någon social grupp. Istället jag fördjupa mig i kultur efter kultur och lära sig deras sätt och tull så att jag kan hjälpa dem att uttrycka sin idealizations.
Många designers har en signatur, det vill säga, alla av deras plagg ser ut som de hör till varandra, men de ser ut skiljer sig från vad som redan finns. Detta är viktigt. Det är också viktigt att veta vem du är om du vill designa kläder, annars du ska bara sluta kopiera andra en aldrig uppgå till mer än en knockoff konstnär, som är, som det händer, alldeles utmärkt i denna bransch (och också mycket lönsamma... tror att Zara eller Forever 21). Men om du gör detta lär du dig också aldrig vilken unik låt ni var menade så sjunger på denna planet.
Mode kan vara mycket funktionella (ett verk förkläde till exempel), eller mycket dekorativa (ett handgjorda plagg skapade med alternativa material, i själva verket ganska orealistiskt för vardagsbruk), det beror egentligen bara på vad medlemmarna i någon viss grupp vill, och hur som skär med din vision. Mode kan referera till förflutnan och föreställa framtiden samtidigt, allt medan du använder kroppen som en duk.
I denna första del kommer jag beskriva hur jag följa inspiration och upptäck vad jag behöver till design, och vad jag gör för att odla och förbättra denna kreativa vision. I den andra delen kommer jag att beskriva min designprocess (hur jag göra val om vad du kan göra), och i den tredje delen kommer jag visa dig arbetet jag gjorde för att slutföra plagget under min konstnärliga hemvist på Autodesk. Jag valde att arbeta med en Stoll, datorstyrd (CNC) platt säng stickmaskin, eftersom det är en unik länk mellan textil arbete och datorer som jag vill lyfta fram.
Jag kommer från en gemensam bakgrund (teater/utför konster), och på grund av detta jag föredrar att arbeta med en grupp kreativa personer. Vid denna punkt i min karriär jag också njuta av ledande. Det är, jag följer min egen kreativa vision i stället för att göra någon annans vision till verklighet. Jag är en mogen maker. Jag har gjort en hel del andra människors drömmar verklighet. Så många att du kan kalla mig en dreamweaver. Deras kommer en punkt i allas liv, tror jag, där deras dröm blir i fokus. Jag in i det ögonblicket.
De flesta av det arbete jag gör innebär mig lyssnar, tittar på, och med tanke på idéerna av folk från mitt lag och låta sina insikter och erfarenheter vägleda min process. Jag försöker fatta beslut när tillgängliga resurser (pengar, material, utrustning och arbete); kollektiv vision; och tid. Som Raf Simmons av Dior uttrycker det, "mode är sådan en bläckfisk. Du är ansluten till så många människor..." Detta är inte fungerar som utförs ensam.