Design av Humanoid och Drone Hybrid för att neutralisera hot och övervakning
I detta har vi föreslagit en multipurpose humanoid system som kan vara användbara i många program, inklusive försvar, övervakning och några farliga arbetsmiljön. Om du vill ha exakta imitationer av människokroppen motioner vi har använt artificiella neurala nätverk (ANN), som är långt bättre än konventionellt begagnade H-bron och clipper-baserade system med tanke på en sådan ansökan. I detta system vi har använt 4 accelerometrar och flex sensorer för att imitera mänsklig hand gester och huvudet rörelser från humanoid. Mappning av programvara logik baserad teknik är anställd för att utföra lämpliga rörelser av humanoid med hjälp av olika servomotorer. Humanoid systemet ansvarar för imitera fina människokroppen rörelser utan någon fysisk kabelanslutning mellan användar- och humanoid.
I det här projektet föreslår vi en ny idé att kombinera humanoid med drönare, för att få nytta av människors noggrannhet och militära tanken att få lätthet i reser på grov och ojämna vägar. Därmed för att utnyttja optimalt fungerande kapacitet, fungerar det i två olika lägen nämligen humanoid och infiltration läge. Sådana system kan optimalt utnyttjas när de utför bomb desarmera arbete, joniserande strålning labs, kemiska lab och i avlägsen grad som en framtida soldat. I princip kräver varje situation där mänskliga existensen är farliga fortfarande mänskliga noggrannhet.
Att ge robotar "autonomi" gnistor rädsla för oberoende mördarmaskiner liknar sci-fi berättelser och filmer. Därmed optimerar vi mänskliga kontrollerat system som ger jämnare och flexibel användning av humanoid tillsammans med att uppnå önskat resultat. Samtidigt som sysselsätter humanoid i extrema förhållanden, bär användaren olika sensorer på kritiska ståndpunkter av sin kropp som leder som är idealiska för kartläggning av sensor utdata på humanoid resolutionsförslagen. Mikrokontroller som tillverkar av sensorer för vidare bearbetning. Genom trådlös kommunikation utförs humanoid funktion i enlighet med användaren.
A. humanoid läge
Hela humanoid församlingen är Övik för mänskliga liknar uppgifter såsom att plocka, innehav objekt och efter vissa förbättringar siktar och skjuter genom modifierad militära vapen. Systemet kan delas i två tydliga delar:
Sändaren (Tx) sida:
I vårt system, för att få korrekt handrörelse, har vi använt 3 olika accelerometrar på tre kritiska ståndpunkter av handen ingenting men alla lederna som visas i diagrammet.
Därför har vi placerat accelerometer på skuldra, armbåge och handled. Som accelerometrar åtgärder värden mot tyngdkraften, när hand flyttas varierar accelerometer utdata. På samma sätt för att fånga finger flex motioner vi har använt sensorer som ändrar det motstånd när vi böjer dem. Båda sensorerna används är analoga sensorer medlen ger utdata information i analog form. ATMega328 mikrokontroller hand tar om omvandla analoga signalen till digital som är obligatorisk för ytterligare behandling. ATMega328 fungerar tillsammans med Arduino Uno styrelse. Den konverterar analoga utsignalen till digital i intervallet 0 till 1023. Bearbetade signalen sänds via XBee trådlös modul som tillåter hög dataöverföringen klassar. Eftersom detta är experimental prototype, använder vi serie 1 XBee basmodulen. Den utför QPSK modulering för att utföra effektiv dataöverföring med överföringshastighet 9600/s. Ytterligare förbättringar i XBee kommunikation rad beskrivs i avsnitt framåt.
Mottagarsidan (Rx):
På Rx sidan, humanoid struktur består av flera servomotorer att utföra mänsklig hand som liknar motioner. Vi har därför monterat servo på varje led i armen. Det finns dessutom 5 servomotorer för fem fingrar.
Bearbetade signalen från sändaren tas emot via XBee mottagare. Här utförs demodulering av Rx Xbee. Demodulerade signalen är fortfarande i digitalt format och därmed inte kunde kännas igen av servon närvarande. Nu behövs vi för att konvertera digitala signalen till servo begriplig signal. Servo förstår PWM-signal att flytta i vinkel 0-180 grader. Mottagare ATMega328 controller med Arduino Uno styrelse ansvarar för signal konvertering och ge PWM-signal till servon för att utföra lämplig uppgift.
User räcka rörelse och humanoid rörelse genom servo ska i synkroniseras med varandra. Detta var den avgörande utmaningen inför under mappningen och programmering. Som användaren ska hand flyttade specifika vinkel matcha med servo axelvinkel vilket ger användaren imitera humanoid motioner.
B. infiltration läge
Resa längre sträckor, som kan vara regelbunden drift för applikationer som vi söker. Därför är det design nödvändigheten att anpassa krävs fysisk struktur för att få enkel resa. Därav medan system som används i infiltration läge, som hela humanoid församlingen veck vilket resulterar i militära tank struktur. Användare kan nu effektivt utföra långväga resor.
För att utföra omvandlingen till infiltration aktivitet, använder vi DTMF mobila baserad domänkontrollant. Här förbinds nätverket signalen mottagande enheter som mobiltelefoner på både sändare och mottagare sidor. Eftersom den använder mobil baserad teknik sig fick det oändligt utbud. Det betyder drone kan nås var mobil signal sortiment finns tillgänglig.