Design och tillverkning av en böjning-aktiva Pavilion
Varför är det så svårt att bygga frihandsfigurer? Främst eftersom de flesta tillverkning maskiner är avsedda att behandla platt materiallager och komplexiteten ökar exponentiellt så fort vi flytta från 2D till 3D. Pengar är också en stor fråga. För att citera en mycket intressant Instructable nyligen visas på denna webbplats:
I en liten bok, Digital Gehry - Material motstånd, Digital konstruktion (Bruce Lindsey, Bitkhäuser 2001), [författaren] skriver att om en platt bit kostar en dollar, enda krökning bitar kostar två dollar, dubbel krökning bitar kostar tio kronor. Detta gäller för alla material trä, metall, plast, glas, betong...
Dubbel böjda skal är ändå mycket attraktivt för ingenjörer eftersom de maximera styvheten i strukturen utan att lägga till extra material. Det är geometri som gör allt arbete. Dessutom modellering programvara gör det allt lättare att skapa komplicerade former, och nya sätt att bygga effektivt är skyldiga att uppfylla de mer krävande mönster.
I detta Instructable kommer jag att gå igenom processen att utforma och bygga en fullskalig böjning-aktiva paviljong. Bockning-aktiva strukturer utnyttja den stora deformationen material för att uppnå form och stelhet, ofta på bakvända men fascinerande sätt. Tillsammans med tillverkning stegen ska jag också ge några tumregler för att bättre förstå beteendet hos ditt material och att kunna snabbt uppskatta möjligheterna och gränserna för designen. Det finns ingen bättre verktyg än din egen bedömning och erfarenhet att göra rätt beslut när man bygger storskaliga installationer (Tja, en Finite Element modell kan också vara mycket användbart, men detta är för en annan Instructable).