Dogscotch - ett spel för hundar och människor hoppa hage
För Global Game Jam 2014, tillsammans med Alex Camilleri, gjorde vi en digitalt förstärkt variant av den folkliga spel Hoppa hage som spelas upp tillsammans med en hund. I aktiviteten av lek, kan människor bilda komplexa abstraktioner och omfamna strukturerade reglerna att uppleva spel. Vi använder ofta vår fantasi medan du spelar spelen. hund uppfattar mestadels miljön som det är. Dessa två motsatta uppfattningar komma samman i det här spelet skapade i 48 timmar inspirerad av temat för spel sylt: "vi ser inte saker som de är, vi ser dem som vi är"
För det här spelet vi använde en projektor monterad i taket som projekten på golvet och vi skapat en prototyp av spelet med hjälp av programmet Gamemaker Studio. För att spela spelet behöver du en mänsklig spelare, en hund spelare, en hund leksak, vissa hund trakteringen och en mänsklig assistent med en mus
Under spelet hoppa spelarna från en bricka till nästa som snabbt som möjligt och på varje sida vid sida en liten utmaning visas att de har att utföra tillsammans innan de kan hoppa till nästa kakel. Dessa utmaningar omfattar exempelvis balansera en hund behandla på fötterna, låta hunden hämta en leksak, kastar en behandling på en särskild bricka eller undvika virtuella eldklot som visas på golvet. Varje utmaning är visuellt stöd i projektionen och mänskliga assistenten bedömer om utmaningen har avslutats så att nästa kakel kan öppnas