Dub Cadet: Holografiska MIDI & LED-Controller för Arduino - del 1 (2 / 4 steg)
Steg 2: Roterande Triad syntes:
Genom att titta på en boll när det gäller det är x, y och z komponenter sammansatta rotation, vi naturligtvis till 3 koordinater som används var och en att plocka anteckningar från skalan genom linjär (1:1) kartläggning. Detta innebär att samma roterande värde skapar samma ton varje gång.
Vi kan också tänka på roterande instrumentet som tre överlagrade pitch hjul som kan justeras oberoende av varandra eller alla samtidigt, beroende på hur du flyttar området. I vilket fall är det formatet på bollen som gör att så många nya möjligheter att växa fram. Även om du har 3 pitch hjul på en synt, har du bara två händer så arbetar tre samtidiga kontroller inte skulle vara perfekt.
Genom att tillhandahålla särskilda regler om vilka anteckningar kan användas och vilka som ska undvika (i form en skala markeringen) kan vi skapa förutsättningar för harmoniska musikaliska uppkomst. Genom experiment, har jag funnit att en skala från 22 till 24 anteckningar ger bara den rätt sorten för trevlig och skiftande musikaliska skapelser.
Åt gången, kan vi bilda en av 12,144 triader (24 * 23 * 22) som finns i vår skala av 24 anteckningar. Men ett problem av estetik uppstår. Vissa kombinationer låter inte harmoniskt. För att lösa detta problem, har jag skapat en dissonans avvisande algoritm som upptäcker extrema dissonanser (hård eller konkurrerande intilliggande anteckningar) och rundar den felande val till en mer harmonisk triad innan bearbetas till ljud. Med MIDI-noter är detta ganska lätt att göra. Genom att analysera ett givet ackord kan vi hitta instanser där anteckningarna är endast 1 MIDI nummer ifrån varandra och helt enkelt skifta den övre och nedre delen av triaden att göra dem minst 2 steg isär.
Dissonans avvisande minskar antalet tillgängliga triader till ca 11.000 (beroende på skalan som används) som tillhandahåller en pool av varje estetiskt användbara triad som finns i vår skala. Det gör det spännande: varje möjlig kombination är tillgängliga i en realtid upplevelse av taktila navigering.
Naturlig rörelse i en boll lämpar sig för gradvis orientering förändringar som skapar en progression av anteckningar med harmoniken och melodiken flöde och konsekvens. Eftersom de flesta rotationer omfatta slå bollen över två dominerande axi, bildas en relation av kontinuitet där vi kan höra noterna skiftande i nya ackord, i en stegvis sätt. Denna gradvisa harmoniska förskjutning sker också i de flesta av populär och klassisk musik vi njuta. Den fysiska formen av sfären kan således den mest rörelsefrihet och musikaliska innehållet samtidigt som de naturliga gränser för kontinuerlig och samtidiga förändringstakten.
Rotation av en sfär är också cykliska, vilket innebär att när du passerar 360 grader, du rulla tillbaka i första positionen igen. Cyklisk rörelse är också mycket vanligt i musik så korrelationen av fysiska cyklisk rörelse översätter väl till musikaliska progressioner. Många stora musiker spelar till exempel fri form solon samtidigt refererar ständigt till roten anteckningen av skalan. De påminner oss om där musikaliska "home" är och tar oss med på en resa genom skalan. Med en sfärisk controller är det mycket lätt att göra detta intuitivt.