Dub Cadet: Holografiska MIDI & LED-Controller för Arduino - del 1 (3 / 4 steg)
Steg 3: Trippel-axel rytm modulering:
Genom att ändra roterande orientering av spheren, ringa vi"in" en ny rytm kombination för det speciella ögonblicket. Här få intressant när klotet är i rörelse eftersom det betyder att du skiftar dynamiskt genom biljoner rytm möjligheter genom att helt enkelt slå bollen.
Rytm är en sekvens av pulser och utrymmen (vilar) mellan dessa pulser. Om vi betraktar de möjliga kombinationerna av pulser och vilar i en sekvens av fyra enheter, det finns 16 kombinationer vi kan generera (2 ^ 4). Dessa 16 kombinationer är musikaliska byggstenar, eller DNA används för att bygga alla ljudfiler i Dub Cadet upplevelsen. En bar av musik består av 8 i dessa 4-unit byggstenar i sekvens.
Dub Cadet bryter en åtgärd eller bar av musik till 32 pulser per bar (8 enheter av musikaliska DNA) för en häpnadsväckande 4294967296 rytmiska möjligheter (2 ^ 32). Eftersom vi väljer en separat rytm för varje område, måste vi tredje kraften i 4,294,967,296 för att ta reda på precis hur många alternativ som möjligt i detta system. Jag bara går igenom denna beräkning eftersom det faktiska antalet möjligheter är häpnadsväckande. Svaret är: 79,228,162,514,264,337,593,543,950,336, som är cool, men irriterande humungous. Det är också imponerande att veta att den kompilerade koden krävs för att skapa denna typ av variation väger in på ca 12 kilobyte eller om storleken på en bluff e-post. Driver vi även in en fråga om estetik; alla dessa alternativ är inte estetiskt tilltalande!
Genom spår och fel, har jag minskat antalet möjligheter för den lägsta tonen från 16 till 5. Baston av en triad är traditionellt rytmiska ryggraden och genom att minska sitt utbud av positioner, kan vi behålla en känsla av balans i rytmen. Likaså, den mellersta del av våra triad har reducerats till 10 möjliga rytmer. Jag har lämnat den högsta noteringen våra triad finnas i någon av de 16 ståndpunkterna, eftersom det är tradition för högre röster och instrument för att få den mest uttrycksfulla friheten.
Detta leder oss till en ny beräkning av (2 ^ 5 * 2 ^ 10 * 2 ^ 15) = (32 * 1024 * 4,294,967,296) = 140,737,488,355,328 möjligt rytmer för varje bar av musik.
Generativ systemet är bra för att bryta sig ur rutan över använda musikaliska tricks att upptäcka nya sätt att puls ljudet. Om du lyssnar på radio för ungefär en timme hör du sannolikt samma 20 eller 30 rytmer som spelas vid olika hastigheter. Exponering för nya möjliga ljud bryter snabbt sinnet från de gemensamma mönster, erbjuder kreativa stimulans och icke-utjämnade anrikning.