Ember skrivare: Mäta horisontell upplösning
Air Force resolution testbild omedelbart ovan är ofta används för att mäta resolution av ett imaging system för en kamera eller Mikroskop. Det minsta triplett av linjer som kan särskiljas (dvs matchas) som separata rader anger gränsen för upplösning av detta system i varje dimension X & Y (i linje par per mm, lp/mm, ges av en funktion av det tripleten numeriska etiketter). Jag ville ha ett liknande mönster som kan användas att mäta resolutionen Ember 3D-skrivare i ett horisontellt plan.
Glödande kol används en digital bild för att definiera varje lager av dess utskrifter. Dessa bilder har en upplösning på 1280 x 800 pixlar, och beräknas till ett område av ~ 64 x 40 mm, så att varje pixel är nominellt en 0,05 mm kvadrat. Således är den högsta möjliga upplösningen av glödande kol i X och Y dimensioner 10 lp / mm. (upplösning i den vertikala dimensionen (Z) bestäms av skikttjocklek, som kan vara så låg som 0,01 mm, vilket tyder på en maximal möjligt vertikal upplösning på 50 lp/mm.) Som jämförelse en 2D skrivare kan 600 dpi (punkter per tum) kunde skriva ut 300 linje par per tum, eller ca 12 lp/mm.
Om denna resolution kan realiseras i faktiska utskrifter beror på många faktorer, inklusive modell geometri, harts och exponeringsinställningar. Det begränsas också av det faktum att matrisen med fyrkantiga pixlar i input bilder filtreras och samplas av projektorn inuti den glödande kol, för visning på dess DMD med en diamant pixel matris (se TI DLP® "Diamond" Pixel).
Det bör också noteras att detta är bara ett av många sätt att karakterisera Embers upplösning. Det kan vara användbart i vissa program där t.ex. fina detaljer i relieftext är betydande. För andra applikationer, kan jämnhet i krökta ytor, eller förmågan att skapa små hål eller filament, vara viktigare än förmågan att lösa intilliggande rader. Andreas Bastian finner det användbart i 3D-utskrifter att skilja mellan upplösningen för "positiva" funktioner (t ex chefer, profiler, duk och åsar) och "negativa" funktioner (t.ex. hål, slots och hålrum). Verkligen, glödande kol tenderar att fylla i negativa utrymmen, genom att utvidga de omgivande positiva inslag, som vi skall se här.