En DIY Arcade tabell drivs av Raspberry Pi (10 / 14 steg)
Steg 10: Prototyping arcade tabellen
Med alla färdiga på Pi konfigurationen och några test spel installerade vi är redo att få något faktiskt arbetar - åtminstone som en prototyp. En stor del av denna process konfigurera joysticks. Varnas - det är tidskrävande och innebär en hel del tester och justeringar så är det bäst att bygga en enkel prototyp och tråd joysticks upp allt. Detta sätt kan du ansluta din styrspak USB till din Pi och fullständig är all konfigurationen innan allt monterad inuti tabellen. Detta är en mycket mer bekväm installation då att vara böjd över arcade tabellen i timmar i sträck. Vi kommer att spara den för när du faktiskt spelar spel på den!
För min prototyp, jag byggt en enkel joystick rack och borrade alla hålen för knapparna och joysticks. Som en sida noterar, det är inte en dålig idé att göra detta steg innan borrning av hål i dina faktiska joystick kontroll fält i tabellen - behandla detta som en praxis som kör.
Joysticken jag köpte från Ultracabs kom med en enkel instruktion ark, ett USB connector hub-liknande kretskort och en smäll massa sladdar. Fanns det inget enkelt sätt att tråd detta upp och inte ser ut som en enda röra. Instruktionerna är ganska tydligt, men om du vill ha lite mer vägledning folk på Ultracabs satt ihop en bra video av hela processen. Se bild på färdig prototyp.
Det är den enkla biten - nu på Konfigurera joysticks.
Konfigurera Joysticks med RetroArch (de flesta emulatorer)
Konfigurationen av din joysticks beror på vilka emulatorer för RetroPie du ska använda. De flesta människor kommer att dras mot en liten handfull dem - jag är bara intresserad av Commodore 64 / MAME / NES / SNES. Naturligtvis mer emulatorer du använder ju längre du ska konfigurera och testa - men det finns en genväg. RetroPie implementerar ett system som kallas RetroArch som är en global konfiguration som de flesta av emulatorer använder för joysticks. I ett nötskal, RetroArch är det verktyg vi använder för att mappa på select-knappen, startknappen, A, B, etc. till specifika knappar du har installerat i tabellen arcade. Det görs genom att uppdatera en textfil.
Nog prata - låt oss göra detta!
- Anslut din prototyp joysticks till Pi och startar upp. Raspbian startar upp (OS) och sedan emulering Station. Emulering Station kommer att känna igen detta är den första lasten och du måste konfigurera din styrspak.
- Gå igenom och följ instruktionerna med något av dina joysticks. Som standard förutsätts det att registeransvarige är en spelkontroll så måste du hoppa över några av knappen mappningarna; Du kan trycka och hålla valfri knapp för att hoppa över.
Det var galet lätt?! Denna process konfigurera din joysticks att arbeta med emulering Station och också ställer in standardvärden för RetroArch - men det finns en sak om standardvärdena jag inte gillade. Ett intuitivt sätt att avsluta en emulator och komma tillbaka till emulering Station när användaren är klar spelar ett spel. Som standard RetroArch konfigureras så att trycka på Välj (hotkey-knappen) och start (emulator stänga knappen) på samma gång kommer att avsluta emulatorn. Det fungerar, men jag tycker det är alltför lätt att trycka på den kombinationen av knappar av misstag medan mitt i spelet. Istället ville jag setup min spelare en knapp (som är på den främre kanten av bordet och inte på däcket på rutan joystick kontroll) för att vara knappen snabbtangent och en av min gula knappar vara knappen exit emulator. Detta skulle garantera utträde oavsiktlig emulator kan inträffa.
För att göra denna förändring behöver vi helt enkelt redigera textfilen RetroArch med de motsvarande ID-numren för önskad knapparna - men vad sjutton är de knapp-ID-nummer? Detta är där verktyget jstest räddar dagen (vi redan installerat den i ett tidigare steg).
Kör jstest genom att skriva in kommandot:
jstest /dev/input/js0
- Observera att js0 kan js1 om du har ett tangentbord ansluten eftersom det tar js0 identifieraren.
- Den andra joysticken (om du har en) blir js2, i detta fall
När jstest är igång kommer du se en uppvisning av alla upptäckta knappar för att joystick. Den här skärmen ändras också när du trycker på någon av knapparna eller bråka med joysticken. Det är i huvudsak ett testverktyg, men framför allt du kommer att kunna se alla ID-nummer som tilldelas varje knapp. Tryck på knappen du vill vara din snabbtangent knapp och observera ID-nummer. Gör samma sak för knappen du vill att knappen exit emulator.
Nu på Redigera på RetroArch textfil. Skriv följande i Kommandotolken:
CD /opt/retropie/configs/all
LS
Detta kommer att dumpa ut en lista över alla filer och mappar. I listan bör du se en mapp som heter retroarch-joypads (det är möjligt mappen kan ha ett annat namn). Detta var setup när du gjorde den inledande konfigurationen med emulering Station. Skriv följande kommandon:
CD-retroarch-joypads
sudo nano [vad namnet på CFG-fil är] .cfg
Detta kommer att öppna redigeraren för nano igen. För att ändra knapparna snabbtangent och emulator exit, ska två rader anpassas till alla ID-nummer som du antecknade från jstest:
input_exit_emulator_btn = "4"
input_enable_hotkey_btn = "8"
Där 8 är ID-nummer av din snabbtangent knapp och 4 är ID-numret för din exit-knappen, emulator.
Köra ett spel (allt utom MAME) och denna knapp kombination bör avsluta spelet.
Här är en bra YouTube-video på denna process.
RetroArch dokumentationen kan hittas här.
Konfigurera Joysticks för MAME
RetroArch sätter upp joystick konfigurationen för de flesta av emulatorer för emulering Station, men MAME verkar vara ett djur för sin egen. Om du vill konfigurera MAME spel måste du köra något MAME spel och tryck på TABB för att öppna menyn. Därifrån kan du redigera de "generella kontroller" (som är globala för alla MAME spel) och konfigurerar alla joysticks och knappar för alla spel.
Lägga till samma knapp kombination för att avsluta MAME emulator (precis som i RetroArch) Bläddra nedåt i listan UI avbryta och ange det till de samma tangentkombinationer (det gör kombinationer av knappar som indata!)
Du kan hitta du behöver justera "spelkontroller" anpassa kontroller för vissa spel. Till skillnad från "generella kontroller" gäller ändringarna bara spelet i fråga.
Som bör du ha en fungerande prototyp av din arcade tabell som bör hålla din gaming nödvändigtvis borta medan du slutför resten av tabellen bygger :)