Fenomenal Augmented Reality tillåter oss att titta på hur saker tittar på oss!
I min barndom upptäckte jag ett intressant fenomen: om jag anslutit en ljuskälla till en tillräckligt förstärkt TV-mottagare och viftade ljuset runt framför en kamera, jag kunde få ljuset att fungera som en 3D augmented reality display som skulle täcka över sightfield av kameran, som virtuell information utöver fysisk verklighet. Jag växte upp i en tid då tekniken var öppen och lätt att förstå. Radioapparater och TV-apparater används transparenta elektroniska lampor kallas "vakuumrör" där man kunde se i dem och de visade alla sina hemligheter. Sedan bevittnade jag en övergång till en era av opacitet där vetenskapliga principer doldes inuti integrerade kretsar med sluten källkod firmware. Och medan maskiner blev mer "hemlighetsfull", vi gick in i en ny era där de också började titta på oss och känna vår närvaro, men avslöjar ingenting om sig själva (se en kort uppsats jag skrev om här metaphenomenon). Jag ville kunna känna sensorer och se vad de kan se. Så jag uppfunnit något som jag kallat PHENONAmplifier, en enhet som förstärker fysiska fenomen i en återkoppling av Uppenbarelseboken.
Det fungerade genom video feedback, och på grund av återkoppling, det löste en av de svåraste problemen i förstärkt verklighet: justering mellan de verkliga och virtuella världarna. Därigenom kunde jag göra konstnärliga "lightpaintings" eller "ljus ritningar/graphings" som vetenskapliga visualiseringar där graden av synlighet av varje provtas punkt i rummet att en övervakningskamera skulle själv kunna göras synliga. Jag kallas detta "Metasensing", dvs att se vad kameran kan se (avkänning sensorer och sensing kapacitet att känsla). Som professor, jag lär detta till eleverna i min Wearable Computing och Augmented Reality klass varje år, men ett antal personer har försökt att reproducera detta intressanta vetenskapliga resultat och har haft svårt (det är ganska svårt att få alla villkor rätt till fenomenet förekommer). Därför kom jag upp med ett mycket enkelt sätt att undervisa och förklara detta fenomen. Varje student bygger en mycket enkel en bildpunkt kamera, och en mycket enkel 3D augmented reality system med en lampa eller LED att lära sig om detta intressant effekt. När förstås, har denna effekt många användningsområden både konstnärligt och vetenskapligt. Se till exempel IEEE hemelektronik, 4.4 sidor: 92-97, 2015.