Final Fantasy III NES/Famicom engelsk översättning reproduktion patron
Detta Instructable kommer att förklara i huvudsak konvertera en kopia av den Famicom (Japenese NES) versionen av Final Fantasy III till engelska (eller valfritt språk). Målet med denna guide är att ge en enkel metod för att återskapa detta spel utan lemlästa befintliga patroner. Allt i den här guiden är reversibel, och kräver inte förstöra några dyrbara antikviteter!
Den mest populära metoden reproducera detta särskilda spel är genom med Super Mario Bros 2 som en "givare kundvagn" och lägga till ett batteri krets. Denna metod är lite mer besvärlig och något destruktivt för befintliga patroner. Jag tycker att min metod att bli mer "ursprungliga", dock, eftersom vi använder en faktiska Final Fantasy 3 patron. Om du är intresserad i försökande metoden SMB2 istället, rekommenderar jag denna guide av Gorillazero på nintendoage.com.
Kompetens som krävs:
- Förmåga att läsa och följa instruktioner
- Grundläggande lödning färdigheter. Du behöver inte vara en kirurgisk expert; dessa löda poäng är en anständig storlek. Med lite tålamod, detta kan vara första gången någonsin lödning och du kan fortfarande dra detta av. Skräms inte. Bara öva på några trasiga elektronik om du inte vet vad du gör.
- Tålamod!
Obs: Denna guide är mycket detaljerad, och förutsätter att du vet ingenting. Om du redan har en solid förtrogenhet med EPROMs, kan du hitta denna särskilda guide till vara alltför ordrik. Om du är en total noob, är du på rätt plats.
FAQ:
- Varför behöver jag ett EPROM? Kan inte jag bara reflash det chip som redan är på brädet med min programmerare?
- Flisen på NES patroner Mask Rom, vilket betyder att de inte kan raderas eller kan programmeras om. Innehållet i Mask Rom är programmerade på chip vid tillverkningen, och kan inte vara användarprogrammerade.
- Behöver jag verkligen ett EPROM suddgummi? Varför kan inte jag bara skriva över min EPROM med en programmerare?
- EPROM står för "Raderbart programmerbart skrivskyddad minne", ej att förväxla med EEPROMs (elektroniskt raderbart programmerbart skrivskyddad minne). De som vi använder, med enda E, måste utplånas genom UV-ljus. EPROM-programmerare kan bara ändra nollor till dem, inte tvärtom, så vi behöver UV källan att ändra alla bitar till nollor innan vi kan skriva till den.
- Kan jag inte använda solljus eller en blacklight Radera min EPROM?
- Inte riktigt. Solljus kan tekniskt radera ett EPROM, men det skulle ta flera veckor på direkt. Du behöver rätt UV-spektrumet att göra det effektivt.
- Varför behöver jag en 4 k EPROM om spelet är bara 512 kilobyte?
- EPROM lagring mäts i "Kilobit", inte "KB". Det finns 8 bitar i en byte, så Final Fantasy 3 är faktiskt 4 096 kbit.
- Kommer detta arbete med andra spel?
- Ja. Processen för Final Fantasy 2 bör vara nästan identiska, och denna process kan följas för många andra reproduktioner.
- Jag är en total noob men jag vill verkligen prova det här, ska jag?
- Hell yeah.