Fördröja Line Memory med en Slinky
Det första du kan vara nyfiken på är vad är ett dröjsmål line minne? Det är en mycket tidig metod för lagring av information i datorer som utnyttjar den tid det tar en våg sprids från en sändare till en mottagare. Många av de tidiga sådana fylldes med kvicksilver och senare ersatt av en vridning tråd. Dessa kan lagra några tusen bitar av minnet. Med båda dessa tekniker är det svårt att visualisera vad som händer så kommer vi att bygga en med den vanligaste leksak används för att demonstrera wave fenomen, en Slinky. Slinkys har också den extra fördelen av att inte vara giftiga som kvicksilver. Denna handledning kommer att fokusera på inte bara att bygga en enkel 2-bitars dröjsmål line minne men också förklara de tekniska utmaningarna för att bygga en. De av er som är envisa kommer sannolikt att kunna expandera här om du vill lagra ännu mer men jag föreslå starkt att få 2 bitar först.
Färdigheter som
- Genom hålet lödning (för att montera relä skölden för Arduino)
- Grundläggande elektronik (motstånd nätverk, driver ljusdioder, ansluta kablar tillsammans)
- Grundläggande C programmering med Arduino (det finns många underbara tutorials online)
- Vissa mekaniska aptitude inklusive Knut kopplingsförbehåll och anbringande saker med zip band