Fredag den 13: e musikaliska stugan
Fredag den 13: e (NES)
Fredagen den 13 är fortfarande min favorit spel att spela på Nintendo Entertainment System (NES). Den utvecklades av Atlus, källa koden kopia skrivit, och spel utgivet av LJN 1989 och NES 8-bit logotyp kopia skriven av Paramount Pictures 1988.
Det anses av vissa vara en av de värsta spelen i historien. Kritiken fokuserar på hur det är en dålig anpassning av filmerna, inte skrämmande nog som en skräck spel och för svårt att slutföra. Tyvärr verkar recensenter inte beaktar det faktum att Entertainment Software Rating Board (ESRB) inte fanns 1989. Spelet följer inte filmerna exakt, förmodligen för att få tillgång till en bredare publik. Det kan spelas av vuxna eller barn. Och, låt oss inse det, om såg rakt igenom, serien är väldigt grafisk och har många inkonsekvenser sig själv! Added zombies i mixen? Varför inte? Zombies är extremt populära nu i vår kultur och media. Det är slags läskigt att tänka på alla de döda rådgivare kommer tillbaka från döda via samma förbannelse som drabbar Jason själv!
Dessutom finns det olika typer av skräck för oss att uppleva. Exempelvis till namnet bara två, det är en läskigt skrämmande och en överraskning! skrämmande. Detta spel verkar täcka de ganska bra eftersom du undrar hela skogar, grottor och sjön och en till synes övergivna lägret bekämpa zombies och racing tid (det bokstavligen ändras från dag till kväll till natt, vilket gör det ännu creepier) att rädda barnen i stugor från antagonist Jason Voorhees. Den överraskning faktorn kommer från helt enkelt gå runt i en stuga och (en mycket stark och snabb) Jason Voorhees hoppa ut och slåss du!
En sak jag verkligen älskar och kommer alltid komma ihåg om spelet var awesome musik spelade i stugorna och på kartskärmen. Det är mycket melodisk, men upprätthåller en läskigt, mörk, haunting tema. Den ursprungliga rättsakten som användes när du skriver sången var en orgel, som senare av författaren Hirohiko Takayama han programmerade låten i församlingen med en ljuddrivrutin skriven av Tsukasa Masuko. Men i denna handledning kommer vi att programmering, oss i C++ för Arduino!
I denna tutorial, kommer vi att måla en fågelholk stuga, skriver C++-kod med hjälp av tonen biblioteket av Arduino, och lägga alla tillsammans för att göra en musikalisk hyllning till min favorit NES spel, fredagen den 13.
Nödvändig hårdvara
- Trä birdhouse stuga
- Arduino UNO Micro
- 1/8" stereon audio domkraft
- Momentan knapp
- Sladdar
- Högtalare med 1/8" stereokontakt
- 10k och 1 k Ohm motstånd
- Blå färg, brun färg & svart Sharpie markör
- Liten batteridriven te-tänd ljus
Nödvändig programvara
- Arduino IDE och tonar bibliotek