Fri form böjda möbler utan formar / Del1
Hört talas om Zipshape? Det är en teknik som utvecklats av Schindler Salmeron som låter dig att rita en fri form profil kurvan för (säg) en bit av möbler, och sedan skär ett antal tänder i två ark tjock material som MDF. De anpassade-cut tänderna är mycket speciellt formade och matchas till varandra så att de kan "zip" tillsammans, men bara när bladen är böjda i kurvan som du drog i början. Resultatet är häpnadsväckande: fri form böjt möbler delar som du kan limma upp utan formar av något slag. Ritar en kurva, skära tänderna, slather lim, hålla den i en vakuum påse och låt det inställt.
Här är där skon klämmer: varje tand måste skäras i mycket lite olika vinkel för att "zip" ihop ordentligt. Trodde du kan rigga din shopbot för att göra detta för dig? Nope, tyvärr. Denna process måste en fullfjädrad 5-axlig CNC, eller en 5 + axel industrirobot arm eller några galna experiment med en öppen sågklinga. Inte din vanliga fabber verktyg. Här är hur Schindler Salmeron illustrera det:
Detta instructable är först i en planerad serie, slutmålet för som kommer att göra zipshape tillgängliga för alla med en vanlig 2-1/2 axel CNC (Ie, med enda profil och klev fast-djup nedskärningar). Jag kommer att utveckla browser-baserade online-verktyg för att hantera geometri av det, och jag ska uppfinna en ny form av zipshape som gör det möjligt att klippa den med bara raka ortogonala nedskärningar. Följ min serie! I slutet, kommer du att kunna ritar en kurva, hämta en DXF-fil, skär den på din shopbot och limma den upp till en vacker pjäs av möbler. Inget mögel krävs! Här är en grov innehållsförteckning för serien:
Del1: Introduktion till zipshape, min egen erfarenhet med zipshape, tidigare arbete som har gjort området problem som ska lösas, den föreslagna lösningen, tester visar konceptet. Del 2: Förfining av tand geometri, en mer djupgående titt på geometri och matematik som gör zipshape fungerar. Byggstenar i den framtida webb-app att slutföra processen från Rhino och i Chrome. Del 3: till CNC! Tidigare tester har varit lasercut i 2 dimensioner. I del kommer 3 vi flytta till CNC och rätta eventuella fel som kommer upp vid övergången till mer möbler-liknande delar. Del 4: Utformningen av en färdig pjäs, och införandet av det webbaserade verktyget. Eftersom det kommer att byggas på fundamentalt olika plattformar, kommer att ytterligare 2D tester göras för att kontrollera att geometrin är sant att den ursprungliga metoden. En sista bit av möbler kommer att föreslås, men för alla dem som följer med, detta är den punkt där du kan designa din egen. Del 5: Konstruktion av ny & förbättrat 2-1/2 axel zipshape möbler (typ som skall fastställas i del 4).