Game Maker för N00bs: din första spelet (5 / 13 steg)
Steg 3: Sprites
Sprites uppfanns ursprungligen som en metod att snabbt montage flera bilder tillsammans i tvådimensionella spel använder speciell hårdvara. Eftersom datorprestanda förbättras, denna optimering blev onödiga och begreppet utvecklats till särskilt hänvisa till bilder de två dimensionella själva som var integrerade i en scen. Det vill säga var siffror som genereras av antingen anpassad maskinvara eller programvara i sig alla kallas sprites. Som tredimensionell grafik blev vanligare, var benämna används för att beskriva en teknik genom vilken platta bilder sömlöst integrerad i komplicerade tredimensionella scener.
Tack Wikipedia!
Anyway, nog med den krediterade plagarism.
Låt oss se bild en.
1. sprite visningsyta.
2. namnet.
3. lasta sprite knappen.
4. Redigera sprite knappen. Detta kommer att behandlas i en senare handledning.
5. transparent. Igen, detta kommer att behandlas i en senare handledning.
6. OK-knappen. Duh.
7. sprite detaljer. En subimage är hur många bildrutor en sprite har. Om det är större än 1, animerade dess ansedda.
Okej, dags för pic två.
Detta är hur du läsa någonting Game Maker med.
Bild 3
Laddar nu komplett. Du ser hur allt har förändrats. Jag ändrade också den sprite namn.
Det var allt. På ljud.