Hur man bygger din allt riktigt riktigt snabbt (1 / 19 steg)
Steg 1: General lektioner och teman
Räta vinklar och i-plane vinklar är verkligen lätt.
Om projektet är gratis design begränsningar nog som yttre utseendet inte spelar avsevärt i funktionalitet, då du kommer att få mer än om det måste vara vackra och säljbart. De flesta av dessa metoder är riktigt bra fästa fyrkantiga saker till annat kvadrat. Det är relativt lätt att kontrollera rakhet och rätvinklighet; inte så lätt för att se till att två delar är parning i en viss vinkel.
Det finns också en skillnad mellan i-plane vinklar och förening, som är utanför plan och roteras, vinklar. Eftersom mycket av detta dokument grundas på planar strukturer och mekanismer (Tänk något du kan göra utan att lyfta handen från tabellen), blir det betydligt mer innehåll på att göra dessa typer av lederna.
3D vinklar innebära minst en ram medlem eller strukturella element som har en spetsig vinkel eller avfasning vinkel skär i den. Med allmänt 2D tillverkning metoder är detta mycket svårare att uppnå. Det finns sätt att komma runt detta, till exempel approximera en 3D vinkel med 2D-lager, men i stort sett om det finns sammansatta vinklar i din design, anpassad RÄNNANDE och 3D bearbetning kan vara den enda praktiska lösningen.
På tal om begränsningar...
Begränsa saker korrekt är svårt, men nödvändigt.
Vad jag menar i detta fall är fysisk, mekaniska begränsningar. Alla fysiska objekt (som finns i 3 dimensioner, anyway) har 6 grader av frihet, och målet att göra en framgångsrik struktur eller mekanism är att eliminera alla av dem inte vill vi. Detta innebär användning av pin lederna, plana/ansikte kompisar och fästelement strategiskt så att ingenting bara floppa runt stöds inte.
Ett närliggande begrepp är "strukturella loop", som koncentrerar sig särskilt på de disketter som inte delarna. Det är sökvägen genom vilka krafter är reagerat mot i enheten. I huvudsak, om enheten var gjord av en mycket dåligt kokta, gummiliknande Jello, vad skulle flytta mest? Och kan du lägga till element som inte stör funktionen av utformningen för att göra den mindre movable?
Förhoppningsvis i slutet av läser igenom det här dokumentet får ni en bättre förståelse av hur kritiska Begränsningsaspekten delar i riktningar som optimalt laddar är materialet att skapa en enhet som inte är dåligt och plumsa. Om jag inte kan slå det i dig, då kan säkert grunderna.
Ingen mestadels åt nötter!
En kännetecken för en "nybörjare" bygga är mängden skruvar som måste dras åt ett mycket specifikt belopp, eller skruvar och muttrar som måste lämnas mycket något lös. Varje avvikelse resulterar i en diskett arm eller lutande hjul eller bara totalt upplåsning av mekanismen i fråga. Detta innebär att enheten alltid balanserar på kanten av varelse alltför böjd och wubby att fungera - inga oväntade laster kommer förmodligen orsaka total besvikelse.
Bultar och skruvar arbete, grunden, genom att skapa komprimering styrkor mellan delar de håller ihop. Komprimering styrkorna, brukar kallas preload, fastställa grad hur stela leden är eftersom enorma friktionen skapas på gränssnittet del tack vare de komprimering krafterna. Den grundläggande idén är att den förspänning kraften måste övervinnas innan strukturen kommer även börja tänka på kanske flytta, bara en liten bit. Därför är korrekt utformade maskin strukturer förutsägbart stel i deras operativa regimer. Och om dina delar är annars begränsade, eller ens overconstrained, utflykter utanför lastens design kan även tolereras utan misslyckanden.
Mitt uppdrag är att avskräcka er från att skapa sådana styggelser av Hamra från början att alla dina fästelement måste vara tätt. En stor del av detta dokument kommer att ägnas särskilt åt hur man vill begränsa roterande medlemmar och nåla fast leder till följd.