Hur man gör en professionell kortfilm för $80 (del II - produktion) (1 / 5 steg)
Steg 1: belysning
Den grundläggande och mest grundläggande formen av belysning som används vanligen professionellt kallas tre punkt belysning. I grunden har du ett starkt och fokuserat nyckel, en svagare och utbredd fylla ljus med en mjuk bakgrundsbelysning. Detta är vanligt i intervju miljöer och ger en fin jämn utseende.
Gör en intervju för en dokumentär och vad det dramatiska och illavarslande utseendet? Prova något som kallas limbo. Svårt att dra bort, det skapar en riktigt fantastisk titt. Vad du försöker göra är att ändra de tre punkt belysning så att din fyllning ljus och nyckeln ljus endast ljusa motivet - du måste minimera alla spill i bakgrunden (som jag har försummat bör en svart eller mörk tarp, tyg, vägg, gardin, etc.). Du ta bakgrundsbelysningen och dra upp hög pekar precis som du skulle med en tre punkt setup. Jag tror de gjorde detta för intervjuer i Rädda menige Ryan men jag har inte sett att filmen på ett tag så låt mig veta om jag har fel.
Eftersom jag verkar tala om intervjuer vill jag ge en snabb spets - dra kameran bakåt och zooma in (om inte du gör limbo och endast om du har en extern mikrofon). Detta kommer att sudda ut bakgrunden lite. Det hjälper också för att ha motivet från bakgrunden. Det kan kännas konstigt men det bör ge ett mer biokänsla om än inom ramarna för fältet konsumenten videokameror ger begränsat djup.
När på apparaten, prova och använda som mycket praktisk belysning som möjligt. Praktisk belysning är belysning som faktiskt visas på enheten och scenen - lampor, overhead lampor, ficklampor, etc. Detta ger dig en mycket ljus utan att det är uppenbart att du använder extraljus. Ärligt talat, jag nästan alltid beror på praktisk belysning och naturlig belysning (solen) när inspelningen... Inte en god praxis men jag kan vara otålig.
Glödlampor, lysrör och solljus har olika färgtemperaturer. Någonsin tagit en bild på natten och lamporna visas gröna? Det beror på att din vitbalans var satt för en glödlampa eller soligt läge istället för lysrör. Se upp så att om du blandar typer av lampor (glödlampa + fluorescerande) du kan ha en funky vitbalans och olika delar av bilden kan ha olika färger.
Jag får massor av frågor om gröna skärmar. Låt mig först säga att om du kan då inte använda en. Om du vill dock få den största du kan hitta. Kontrollera att det inte är blanka (dvs höll tillsammans med tydliga förpackningstejpen) och kontrollera att den är extremt bra ljus men i vinkel så att inte studsa gröna i din talang. Vad vi vill undvika är att få något grönt på vår talang som skulle göra en del av deras disposition försvinna. Ljus grön skärm väl, ljus talang-från både framför och bakom, och dra dem så långt fram från din grön skärm som du kan. Även professionella produktion hus har ibland problem med sina gröna skärmar så förvänta dig inte stellar resultat omedelbart. Det är dock möjligt och kul att prova så låt inte min varningar skrämma dig.
Det viktigaste att ta bort från detta är att du ska få som mycket ljus i bilden som möjligt. De flesta konsumenten videokameror har automatisk förstärkningskontroll vilket innebär att bilden blir mörkare, sensorn är mer känslig för ljus ljusnande bilden men att införa otäck säd som är nästan omöjligt att ta bort. Ni alla vet vad jag talar om, dansande digital prickar som omedelbart ger bort som din film är faktiskt inget annat än en lysande (eller värre) youtube-video. Du kan alltid (och enkelt) göra en scen mörkare i inlägget men ljusnar alltid skapar ohyggliga resultat.
Usch, vad en munsbit. På foto.