Hur man skapar en behandling kontrolleras webbkamera med Fotoeffekter & overlay (1 / 2 steg)
Steg 1: detta är kodning för bearbetning, med beskrivningar av varje steg
int w = 640; denna dimension är bredden på skärmen
int h = 480; denna dimension är höjden på skärmen
int fps = 60. Detta visar bildfrekvensen webbkameran visar
int jag = 0; Detta ställer räknaren (används senare i skissen) till 0 i början
PImage img; dessa img koder representera de 8 kaklade bilderna runt cam, och 9: e är bilden surround
PImage img2;
PImage img3;
PImage img4;
PImage img5;
PImage img6;
PImage img7;
PImage img8;
PImage img9;
Fånga cam;
void setup()
{
storlek (screen.width, screen.height, P3D); Detta anger måtten på displayen
frameRate(fps); Detta använder fps som före
cam = nya fånga (här, w, h); Detta säger cam att fånga dess full skala
}
void draw() //the start av display skiss
{
om (cam.available() == true) {//this kommandot anger skissen att läsa på skärmen
cam.Read();
IMG = loadImage ("person-1.tif"); läsa in bilder med taggarna skapade tidigare
img2 = loadImage ("person-2.tif");
img3 = loadImage ("person-3.tif");
img4 = loadImage ("person-4.tif");
img5 = loadImage ("person-5.tif");
img6 = loadImage ("person-6.tif");
img7 = loadImage ("person-7.tif");
img8 = loadImage ("person-8.tif");
img9 = loadImage ("bluemoon_2.png");
}
bild (cam, bredd/3, höjd/3, bredd/3, höjd/3); Detta ställer in kameran för att visa i centrum av skärmen, med tredjedelar för att distribuera den
Tint(17);
noTint();
bild (img, 0, 0, bredd/3, höjd/3); dessa bilderna i plattor arounf skärmen med tredjedelar, och några pixel räknar
bild (img9, 0, 0, bredd/3, höjd/3);
bild (img2, bredd/3, 0, bredd/3, höjd/3);
bild (img9, bredd/3, 0, bredd/3, höjd/3);
bild (img3, 2 * bredd/3, 0, bredd/3, höjd/3);
bild (img9, 2 * bredd/3, 0, bredd/3, höjd/3);
bild (img4, 0, 266, bredd/3, höjd/3);
bild (img9, 0, 266, bredd/3, höjd/3);
bild (img5, 2 * bredd/3, 266, bredd/3, höjd/3);
bild (img9, 2 * bredd/3, 266, bredd/3, höjd/3);
bild (img6, 0, 532, bredd/3, höjd/3);
bild (img9, 0, 532, bredd/3, höjd/3);
bild (img7, bredd/3, 532, bredd/3, höjd/3);
bild (img9, bredd/3, 532, bredd/3, höjd/3);
bild (img8, 2 * bredd/3, 532, bredd/3, höjd/3);
bild (img9, 2 * bredd/3, 532, bredd/3, höjd/3);
bild (img9, bredd/3, 266, bredd/3, höjd/3);
om (keyPressed == true) {//setting upp en utlösare för att kameran ska ta en bild
om (nyckel == "a") {//the trigger är "a" nyckeln
filter (oskärpa, 3); bilden är så suddig
filter (FÄRGREDUKTION, 16); och sedan posterized
om (jag < 8) {//this berättar räknaren att om det mindre än 8...
i ++; sedan det bör lägga till ett consectuvie nummer
}
annat jag = 1; Detta säger det att återvända till 1 när den når 8
PImage img = få (bredd/3, höjd/3, bredd/3, höjd/3); Detta säger behandling vilken del av skärmen för att spara när "a" trycks
img.Save("person-"+i); här används den redan nämnda "i" nummer när du sparar bilden
}
}
}
kodning kommer se ut som bilden nedan när kopieras och klistras in bearbetning