Hur man skapar en interaktiv fiktion spel som "Zork"
Hej alla!
Kom ihåg den gamla goda tiden, då det var omöjligt att ha mer än en färg på en skärm och inga bilder alls? I tidiga 80-talet, en serie textbaserat äventyrsspel, Zork serie där skapad av ett företag som heter Infocom. För att spela, du bara måste berätta för beställningar till spelet, med enkla meningar gillar: gå norr, ta svärd, prata till TROLL, klättra träd... Spelmotorn kan förstå en hel del verb och åtgärder, och med avhandlingar kommandon du där kunna utforska ett ställe som heter det underjordiska riket, en plats full av mystiska varelser, skatter och magi.
Jag kan förstå att nu, dessa spel verkar outdated. Kanske eller kanske inte. Om du gillar att skriva berättelser, om du vill skapa otroliga universum, äventyr och tecken (och om du har dålig ritning kunskap som mig), kan det vara en bra idé att skriva en interaktiv fiktion spel. Det är inte svårt, bara några få kunskaper i programmering. Olika plattformar kan producera sådana spel. Idag, valde jag att tala om språket Inform 6, genom att skapa ett litet spel från början. I den sista delen av min (första!) Instructable, jag ska tala om andra system.
Först skapar vi spelet. En enkel sådan, endast ett fåtal rum, vissa objekt och ett tecken. Målet med spelet är att hitta en nyckel att låsa upp en dörr. Åtgärden kommer att äga rum i ett märkligt slott.
Detta Instructable är indelad i sex steg:
Designa spelet: vi kommer att skapa karta över spelet, objektlistan och den globala historien.
Ställa in utvecklingsmiljön: vi kommer att hämta kompilatorn, de färdiga svenska bibliotek och ett program för att "spela" vår berättelse (allt för gratis).
Skapa rummen: vi kommer att börja programmera! Första, rummen och de första testerna.
Att lägga till objekt: tomma rum är ledsna. Låt oss lägga några grejer!
Att lägga till ett tecken: för att inte vara ensam
Är klar och spela det! : lägga till en seger slutet i spelet.
Njut av detta Instructable! Dess mitt första som. Kommentera gärna! Och förlåt mig om du hittar grammatik misstag, jag är inte Svenska modersmål.