Hur man startar ett företag (6 / 15 steg)
Steg 7: Vad att arbeta på
Den allmänna teorin för Squid Labs var att vi skulle ta konsult- och prototypbygge projekt, och tratt att pengar till en serie interna projektidéer. Om någon av de interna projekt rönt framgång, skulle vi licensiera tekniken eller snurra tekniken till ett separat bolag och hitta personer att köra företaget medan vi stannade fokuserad på tidigt stadium innovationer.
Konsult- och prototyping projekten kom först genom våra olika kontakter från Media Lab. Media Lab är unik bland forskarutbildningen vid MIT, och förmodligen ännu mer allmänt unika, däri lab sponsras av olika företag och statliga organ och doktorander är förväntat att demonstrera och visa upp sina gruppens arbete till sponsorer mycket regelbundet. I genomsnitt gav jag en halvtimmes demo per vecka till en mängd olika människor, från Hallmark till DARPA. Med så mycket praktik, det är svårt inte till få riktigt bra på att berätta en spännande historia och tänker på fötterna. Och sponsorer är inte dum: bra studenter vanligtvis fått ett jobberbjudande av något slag minst varje månad. Det var dessa möjligheter och kontakter som vi om till vår ursprungliga konsultarbete.
Några anvisningar råd mitt i en njutningslysten historia: för att framgångsrikt starta ett företag eller marknadsföra dig för att locka kunder, måste du öva berätta din historia. Om du inte redan har flera möjligheter att öva, skapa några av att gå med en lokal grupp som håller offentliga evenemang (som dorkbot eller Maker Faire) eller sätta en skylt på dörren står där det "kom i för en rundtur i min jätte sött projekt." Lokala museer, högskolor och universitet kan ha intressanta klubbar du kan gå med eller besök. Lägga projekt upp på Instructables. Praktiken berätta din historia till både experter och allmänhet--dessa är två mycket olika färdigheter, och du bör lära sig båda.
Enligt min erfarenhet, personer som är bra på att göra saker (genom bearbetning, kodning, CAD, utforma kretskort, etc...) är alltid efterfrågade, eftersom det finns färre av oss än människor som inte kan göra saker. När andra vet du kan göra saker och att du söker sida-projekt eller konsultarbete, bör möjligheter följa--även utan ett Media Lab nätverk att utnyttja.
De interna Squid Labs projekt kom från olika idéer vi hade tänka och arbetar på utanför våra officiella graduate projekt. Dessa ingår batteri varuautomater, electro-spinning av nanopartiklar fibrer, ThinkCycle (en föregångare till Instructables), rep massor av carbon nanotube idéer, flexibelt membran molding för glasögon, Howtoons, drakar och kiteboards av alla beskrivningar, modulära cyklar, och stam-sensing. Att ge kredit äras bör: Saul är en totala mästare i tar de första stegen i ett projekt och att få folk glada; de flesta av listan ovan började med honom. Vi använder att skämta om att Saul skulle starta projekt, och jag skulle avsluta dem. (Hålla detta i åtanke när man väljer partner, som kompletterande egenskaper är en bonus.)
Det var några saker vi specifikt väljer inte att arbeta på, trots befintliga möjligheter. Främst bland dem var någon teknik som MIT hade rätt till. Colin, Saul, och jag hade alla varit en del av licensiering teknik som vi hade framkallat inom MIT till ett företag som Colin och några andra från vårt labb grundandet. MIT: s tekniklicensiering office och Media Lab sig själv båda gjorde vissa saker som var kontraproduktivt att det unga företaget framgång och lycka för inblandade. De gjorde processen så smärtsamt att vi lovade att undvika licensiering teknik från MIT i framtiden.
Som ingenjör anser jag att min styrka är "problemlösning" snarare än djup kunskap av en specifik teknik eller teknologi. Det finns plus och minus, men detta är definitivt rätt attityd för att attackera problem jag har aldrig tänkt på, och det hjälper när projekt som inte är på frammarsch behöver tas bort.