Hur man väljer, använda och förbättra en 3D-skrivare (8 / 9 steg)
Steg 8: Programvara: Firmware anpassning
I detta andra steg i kapitlet om programvara, kommer jag förklara några saker om firmware på en 3D-skrivare. Den inbyggda programvaran i en 3D-skrivare är den programvara som körs på den 3D-skrivaren. Den vanligaste 3D-skrivare firmware är Marlin. Marlin är fri programvara och kan hämtas från GitHub. För att kunna öppna, anpassa och lägga upp denna firmware måste du hämta Arduino IDE till din dator.
Med de flesta köpte 3D-skrivare är det möjligt att ladda upp ny firmware till den 3D-skrivaren, men jag rekommenderar det inte. Utan att få till elektronik kan inte du ladda upp ny firmware. För att komma till elektroniken hos den 3D-skrivaren, kommer du sannolikt behöva öppna 3D skrivaren, vilket kommer att göra garantin ogiltig. Om du accepterar att kasta bort din garanti och du lyckas ladda upp ny firmware, vet också, att det inte blir någon återvändo. Ladda upp ny firmware kommer att permanent ta bort den tidigare firmware. Det finns inget sätt att hämta firmware närvarande på elektronik, vilket innebär att du inte kan göra en säkerhetskopia. När du laddar upp nya firmware, vara säker på vet du exakt vad du gör.
När du bygger din egen 3D-skrivare, måste du konfigurera din egen firmware från versionen från GitHub. När du konfigurerar, bara läsa fliken Konfiguration av Marlin och följ instruktionerna där. Kontrollera att du kolla varje enda inställning och justera den om det behövs.
Det finns några vanliga menyer i Marlin firmware, men ibland du vill ha en extra meny, till exempel en meny hem varje axel separat. Jag ska nu förklara hur du lägger till en meny. Det är mycket lätt att göra detta, men det finns ett par olika ställen måste du lägga till något. Först och främst gå till filen ultralcd.ccp. Runt linje 50 hittar du denna rad: "statisk void lcd_main_menu();" tillsammans med några andra rader som börjar med 'statisk void'. Mellan dessa linjer måste du lägga till raden "statisk void lcd_home_menu();". Härnäst kommer du behöva leta upp den plats där denna extra menyn ska vara. Jag placerade min förbereda menyn efter menyn flytta axeln. Till gör så, först hitta början av menyn Förbered genom att söka efter raden "statisk void lcd_prepare_menu()" följt av en rad säger "{". Dessa linjer anger början av förbereda menyn och du hittar dem runt linje 430. Direkt under dessa linjer finns det ett par rader med menyalternativ ("MENU_ITEM"). Lägga till en rad på den plats där du vill ha din extra menyn att säga 'MENU_ITEM (undermenyn, MSG_HOME_AXIS, lcd_home_menu);'. MSG_HOME_AXIS är en variabel som innehåller text, som kallas en sträng. Den innehåller den text som visas på LCD-skärmen som namnet på menyn. Du kommer att deklarera denna sträng senare. Först bygga på menyn. Till gör så, scrolla ner en bit längre tills du hittar i början av menyn flytta axeln, vilket indikeras av "statisk void lcd_move_menu_axis()' följt av ' {", runt linje 575. Denna meny är en riktigt kort meny, så om du hittat början, du också hittat slutet av menyn (anges med 'END_MENU();' följt av '} "). Placera din egen menyn efter menyn flytta axeln. Gör detta genom att lägga till följande rader:
statisk void lcd_home_menu() //This är linjen indikerar början på menyn.
{
START_MENU(); Starta en meny.
MENU_ITEM (back, MSG_PREPARE, lcd_prepare_menu); Lägga till en menyn moment att gå tillbaka till menyn Förbered.
MENU_ITEM (gcode, MSG_HOME_X, PSTR ("G28 X")); Lägga till ett menyalternativ för att hem x-axeln.
MENU_ITEM (gcode, MSG_HOME_Y, PSTR ("G28 Y")); Lägga till ett menyalternativ för att hemma med y-axeln.
MENU_ITEM (gcode, MSG_HOME_Z, PSTR ("G28 Z")); Lägga till ett menyalternativ för att hemma z-axeln.
END_MENU(); Slut på menyn.
}
I dessa rader är de börjar med MSG strängar som innehåller text som ska visas i menyn. Du kommer att behöva förklara dessa variabler. För att göra detta, gå till filen 'language.h'. I den här filen alla strängar visas på LCD-skärmen deklareras och kan ändras. För att förklara fyrana nyligen använde strängar, bara leta upp det språk du använder just nu och Lägg till följande rader:
#define MSG_HOME_X "Hem X"
#define MSG_HOME_Y "Hem Y"
#define MSG_HOME_Z "Hem Z"
#define MSG_HOME_AXIS "Hem axlar"
Ändra delen mellan "i texten du föredrar eller översätta den till rätt språk. Nu ladda upp den nya firmware och menyn läggs.
För att ändra språk på menyerna i din 3D-skrivare, gå till filen language.h och ändra siffran efter "#define LANGUAGE_CHOICE" runt linje 20 till det nummer som motsvarar ditt språk val. Om ditt språk inte finns ännu, kan du lägga till det genom att kopiera rader från "#if LANGUAGE_CHOICE == 1' för att den första"#endif", klistra in den i slutet av filen, precis innan" #endif / / ifndef LANGUAGE_H' och översätta alla delar mellan den ". Glöm inte att ändra numret kopierade '1' första kopierade rad till ett nummer med är ännu inte används av något annat språk i filen language.h. Jag har lagt till nederländska till min language.h fil. Om någon är intresserad, Låt min veta och jag kommer att lägga upp den.
--------------------------------------------------
I d'Eze tweede stap van het hoofdstuk över programvara zal ik een aantal dingen vertellen över de firmware van een 3D-skrivare. De firmware van een 3D-skrivare är de software die op de 3D-skrivare draait. De meest gebruikte 3D-skrivare firmware är Marlin. Marlin är vrije programvara sv kan gedownload worden van GitHub. Om d'Eze firmware te openen, aan te lik sv te uploaden zult u Arduino IDE moeten downloaden op uw computer.
Bij de meeste gekochte 3D-skrivare är het mogelijk nieuwe firmware te uploaden naar de 3D-skrivare, maar ik raad dit tio zeerste af. Zonder bij de elektronica te komen kunt u geen nieuwe firmware uploaden. Om bij de elektronica van uw 3D-skrivare te kunnen komen, zult u waarschijnlijk de 3D-skrivare moeten öppen schroeven, waardoor u de garantie verliest. U moet wel weten dat als u het verlies van de garantie accepteert en het lukt u om nieuwe firmware te uploaden er geen weg terug är. Het uploaden van nieuwe firmware verwijdert de vorige firmware sv är er ook geen manier om de huidige firmware van de 3D-skrivare te downloaden, zodat u een backup zou kunnen maken. ALS u dus nieuwe firmware vissnesjuka uploaden, zorg dat u häl zeker böjda van wat u aan het doen bent.
ALS u zelf een 3D-skrivare vissnesjuka bouwen, zult u zelf de firmware moeten configureren aan uw skrivare van de versie van GitHub. ALS u daar mig bezig böjd, lees dan goed de instructies i het konfiguration långsammar van Marlin sv volg de instructies daar. Zorg ervoor dat u iedere mogelijke instelling controleert sv goed instelt.
Er zijn een aantal standaard menyn 's i de Marlin firmware, maar het kan zijn dat u het fijn zou vinden een extra menyn tå te voegen, bijvoorbeeld een menyn wat u de optie geeft om alle assen apart naar de nul-positie te bewegen. IK zal nu uitleggen hoe dit menyn tå te voegen aan de firmware. Dit är bästa makkelijk om te doen, maar u zult wel op een aantal verschillende plekken een paar regeltjes tå moeten voegen. Allereerst moet u het ultralcd.ccp långsammar openen. Rond regel 50 vind u het volgende commando: 'statisk void lcd_main_menu();' Sam träffade een aantal andere commando's die starten träffade statisk void. Voeg tussen die commando's het commando "statisk void lcd_home_menu();' tå. Vervolgens zult u moeten bepalen waar i de bestaande menyn u uw nieuwe menyn vissnesjuka plaatsen. IK heb de mijne i het förbereda menyn gezet, direkt onder het menyn voor de beweging van de assen. Om dit te doen zoekt u het commando op wat de start van het förbereda menyn aangeeft, namelijk 'statisk void lcd_prepare_menu()' gevolgd door een regel träffade alleen ' {". U zult dit commando vinden rond regel 430. Direkt hieronder vind u een aantal commando's die starten träffade "MENU_ITEM". Voeg het volgende commando tå op de plek waar u uw extra menyn vissnesjuka hebben: 'MENU_ITEM (undermenyn, MSG_HOME_AXIS, lcd_home_menu);'. MSG_HOME_AXIS är een variabele die tekst bevat. Dit wordt ook wel een sträng genoemd. De politiker van d'Eze strängen är de tekst die op het lcd scherm van uw 3D weergegeven zal worden als naam van dit skrivarmenyn. IK zal een stukje verderop uitleggen hoe die variabele aan te maken en een politiker te geven. Nu eerst het menyn zelf maken. Om dit te doen scrolt u nog wat verder naar beneden tot u het börjar van het 'flytta axeln' menyn vindt. Dit är aangegeven träffade "statisk void lcd_move_menu_axis()' gevolgd door een regel träffade ' {", rond regel 575. Dit är een heel kort meny, dus u zult het einde van het menyn (aangegeven träffade 'END_MENU();' gevolgd dörr "}") ook direkt Lacke staan. Zet uw eigen menyn direkt na het einde van dit menyn. DOE dit dörren de volgende regels tå te voegen:
statisk void lcd_home_menu() //Dit commando geeft het börjar van het menyn aan
{
START_MENU(); Een startmenyn.
MENU_ITEM (back, MSG_PREPARE, lcd_prepare_menu); Voeg een menyn artikeln tå om terug te gaan naar het förbereda menyn.
MENU_ITEM (gcode, MSG_HOME_X, PSTR ("G28 X")); Voeg een menyalternativet tå om de x som naar 0 te bewegen.
MENU_ITEM (gcode, MSG_HOME_Y, PSTR ("G28 Y")); Voeg een menyalternativet tå om de y som naar 0 te bewegen.
MENU_ITEM (gcode, MSG_HOME_Z, PSTR ("G28 Z")); Voeg een menyalternativet tå om de z som naar 0 te bewegen.
END_MENU(); Eindig een menyn.
}
I d'Eze regels zijn de stukjes träffade die beginnen MSG weer strängar die tekst bevatten om i het menyn weer te geven. U zult d'Eze variabelen moeten aan maken. Om dit te doen gaat u naar het "language.h" långsammar. I dit långsammar staan alle strängar die op het lcd scherm weergegeven kunnen worden benoemd sv kunnen ook hier aangepast worden. Om de vier nieuwe strängar aan te maken, zoek de taal op die u gebruikt sv voeg de volgende regels tå:
#define MSG_HOME_X "Hem X"
#define MSG_HOME_Y "Hem Y"
#define MSG_HOME_Z "Hem Z"
#define MSG_HOME_AXIS "Hem assen"
Verander de tekst tussen de aanhalingstekens (") naar de tekst die u graag i het menyn vissnesjuka hebben staan vertaal het naar de juiste Taal. Nu ladda upp u de nieuwe firmware en het menyn är toegevoegd.
Om de taal van alle menyns van uw 3D-skrivare aan te lik gaat u naar het language.h långsammar sv förbi u het nummer na ' #define LANGUAGE_CHOICE "rond regel 20 aan naar het nummer wat overeen komt träffade de taal van uw keuze. ALS uw favoriete taal nog niet i het lijstje staat, kunt u die zelf toevoegen dörren de regels van ' #if LANGUAGE_CHOICE == 1' tot sv träffade de eerste '#endif' te kopiëren sv onderaan, netto voor de laatste regel ("#endif / / ifndef LANGUAGE_H'), te plakken. Vertaal vervolgens alle stukjes tussen aanhalingstekens. Vergeet niet het nummer 1 i de eerste, gekopieerde regel aan te lik naar een nummer wat nog niet gebruikt wordt door een andere taal i het language.h långsammar. IK heb aan mijn language.h långsammar Nederlands toegevoegd. ALS u geïnteresseerd böjda i dit långsammar, laat het weten sv ik zal het uploaden.