Introduktion till MEL Scripting i Maya: 3D Fractals
Maya är ett mycket kraftfullt verktyg för att skapa 3D-animationer och rörlig grafik. Du kan modellera, textur, ljus, animera och återge inom samma miljö. Mayas visuella gränssnittet är kraftfull och djup. Det tillåter folk att bygga mycket komplexa scener och animationer.
Men ibland, med Mayas visuellt gränssnitt för att bygga komplexa modeller / föremål / scener / animationer tar mycket tid. Till exempel utför repetitiva uppgifter, till exempel skapa 1000 kuber eller importera 100s av kurvor, tar mycket tid och är mycket påfrestande. Det är därför du bör bry sig om MEL scripting.
Oavsett vad du gör i Maya, att veta en liten bit av skript hjälper dig att bli mer effektiva och kreativa. Scripting avser verksamhet använda Mayas kommandoradsgränssnitt eller Script Editor skriva in kommandon jämfört med Mayas visuellt gränssnitt för att utföra åtgärder och verksamhet.
Lära sig att använda Maya's Script Editor är ganska roligt och enkelt. I Skriptredigeraren log ekon varje kommando utförs i Maya. Således kan du enkelt slå upp kommandot för att göra något genom att bara använda Mayas visuella gränssnittet för att utföra kommandot och sedan kontrollera konsolen.
I detta instructable, du kommer att lära hur man använder MEL (Maya inbäddade språk) skript i Maya för att skapa en 3D fraktal. Du behöver en kopia av Maya 2015 eller tidigare och vissa mod. Lets Go!
Sida notera! Om du är intresserad i rendering av dessa fraktaler och deras estetiska kolla in min instructable på Ambient Occlusion Rendering i Maya