Konceptuella pussel: Open Source Learning Lab Kit
Den öppna källkod lärande Lab Kit är ett konceptuellt verktyg för utformningen av kollaborativt lärandemiljöer. Utformat som ett pussel, introduceras rumsliga begrepp på ett lekfullt sätt att göra dem tillgängliga för arkitekter, föräldrar, och särskilt lärarna och elever som kommer att använda utrymmet. Genom mönster tessellation, särskilt Cairo mönstret i detta fall införs en standardmodul för att ge repeterbarhet till pusslet. Särskilt till Cairo mönster, pentagon som standardmodul eller kakel framkallar igenom 4-fold symmetri skapa en sexhörning. Dessa hexagoner är kapslade i både vågräta och lodräta axeln att skapa en enkel fältvillkor. Kombination med programmatiska avsikter, fungerar denna hexagon särskilt bra för att bilda ett kluster för lärande med en lab utrymme flankerad av två studio utrymmen via ett öppet samarbete utrymme. Begreppet kluster kan förstås som en mikro-lärande gemenskap organiserade kring en central gemensam samverkande utrymme som betonar att lärande är socialt. Genom denna grundläggande hexagon enhet eller kluster, och införandet av olika modul typer, ett samlingsrör av variationer och alternativ möjligt koppla samman stadsdelar mikro-gemenskapernas effektivt bygga ett nätverk av samverkande utrymmen.
Idén om en boxed set, eller "kit", tar inspiration från Friedrich Fröebel "gåvor". Fröebel infört dessa gåvor som fysiska objekt att alstra en känsla av förundran och upptäckt i inlärningsprocessen. Dessa är inte leksaker, som sådan, men infördes i etapper som en del av ett barns lärande utveckling. Bland många saker utveckla dessa gåvor rumsliga tänker mest känt en tidig källa till Frank Lloyd Wrights intresse för arkitektur och källan för många andra arkitekter och konstnärer som beskrivs i Norman Brosterman underbara bok Uppfinna dagis. Dessa gåvor införa en känsla av lust och nyfikenhet i inlärningsprocessen som fint utformad objekt, och dessutom som fysiska objekt för alla att se och manipulera, lärande är inte enskilda, utan sociala. Discovery blir smittsam.
Utvecklats med en förnyad känsla av båt genom digital tillverkning, är öppen källkod Learning Lab Kit avsett att provocera nyfikenhet, lust och glädje att göra geografiska upptäckter genom en känsla av lek. Johan Huizinga har utvecklats i Homo Ludens, finns det menande, eller något "vid play" i spela. Enligt Huizinga, spela transporter individer från "vanliga liv" att skapa en "magic circle." Denna magiska cirkel är en miljö av sin egen - play skapar en atmosfär. Och ändå finns det struktur, det finns regler - i själva verket Huizinga beskriver denna struktur som nödvändigt att spela. För öppen källkod Learning Lab Kit ger mönster tessellation denna underliggande struktur medan föreningen programmatiska och rumsliga avsiktsförklaring är avsett att transportera användaren från våra institutionella förutfattade meningar av "skolan".
Denna lek är långt mer än fantasi, avsett att expandera vår känsla för miljön och dess påverkan på inlärning. Inspirerad av Reggio Emilia strategi för utbildning, efter vuxna och jämnåriga, miljön blir Den tredje lärare. Detta stöds av forskning i förkroppsligad och distribuerad kognition och JJ Gibson begreppet affordance: miljön är en del av en "ekologisk nisch" som möjliggör och ger individer att utforska. I denna mening har öppen källkod Learning Lab Kit sin egen uppsättning affordances inbyggd i precisionen av pusselbitarna som föreslår och provocera en utökad känsla för vårt lärande enviornments.
Detta instructable kommer första omslaget hur man spelar i flera steg och sedan komma in av pusslet. Om du bara intresserad av pusslet, kan du hoppa till steg 4.
Låt oss spela!