Kontinuerlig Top-Down DLP experiment (1 / 3 steg)
Steg 1: Metoder och experiment
Våra första experiment med helt manuell kontroll över hårdvaran och en mängd kretsar för en exponering mönster gav förvånansvärt lovande resultat (se ovan). Genom att använda Ember's Z-steg för att sänka en bygga plattform i en pool av harts 100um i taget (med variabel pauser för en sekund eller mindre mellan rörelser på grund av manuell kontroll), vi skulle kunna bygga en något RYMDGEOMETRI bygga uppgå till cirka 120-150 mm/h.
Efter dessa inledande resultat utvecklat Cappie Pomeroy (cappiep) ett arbetsflöde och ett python-skript (bifogas) för att automatisera kontroll av testa maskinvaran. Med denna maskin- och kontroll plattform undersökte vi följande processparametrar och deras inverkan på den följande hartser:
Hartser:
- PR48 (Autodesk standard prototyping kåda, viskositet 183 mPa·s)
- Plats A material plats-GP harts (63 mPa·s)
- Roligt att göra Industrial blanda röda kådan (viskositet inte mätt, men mellan PR48 och Spot-GP)
- Hemgjord låg viskositet harts formulerades av glödande kol team polymer kemist Brian Adzima (viskositet inte mätt, men nära 60 mPa·s)
Processparametrar:
- Kontinuerlig bygga hastigheter mellan 100mm/tim och 500mm/tim
- Diskret, skiktad bygga hastigheter mellan 100mm/tim och 350mm/tim
- Kontinuerlig exponering
- Diskret, slutare exponeringar
- Vätska-vätska infallande ljus gränssnitt
- Ultraljudsbehandling av kådan
- Oscillerande harts vibrationer
- Doppa cykler
- Lutande bygga plattformar
- Mesh bygga plattformar
Bland de geometrier som vi testade var en serie av tunna väggar mäta mellan 0,5 mm och 3,0 mm tjock (bifogas som "thinFeatureProbe.stl"), en mängd rör, och en skalle geometri som används i Gizmo3D videon (skalade till 2 mm, bifogas som "FTDskull.stl").