Konvertering från Sketchup till Blender
enligt min erfarenhet är sketchup awesome och intuitiv för modellering medan blender är hård och förvirrande, medan mixern är kapabel av lysande animering och rendering där sketchup gör neither(really). Tänk om det fanns ett sätt att kombinera lättheten av sketchup och kraften i mixer, modell i sketchup, Använd sedan blender för att animera. Det finns andra metoder som jag beskrev innan men platsen jag rekommenderade har vänt det är tillbaka på tjänster för oss modellbyggare och är nu ute för vinst och inget annat, här är en ny metod för att uppnå samma sak och det är inte bara gratis men det är också bättre på att bevara texturer och mappning. hoppas detta hjälper dig...
PS. kan detta vara till hjälp för 3d-utskrifter som sketchup kan vara ett effektivt verktyg för utformning av din 3d utskrifter och blender kan hjälpa behandla dem och exportera till andra format som .stl
1. Ladda ner denna plugin för sketchup
http://www.Kerkythea.net/Joomla/index.php?option=com_remository&Itemid=42&func=fileinfo&ID=112 Följ de enkla instruktionerna på den sidan och i txt-filen inuti zip du hämta. bara kopiera mappen och filen rb till sketchup plugins katalogen
2. nu öppen sketchup en liten pop-up ruta skulle ha angivits med några färgglada knappar, inte trycker på någon av dem ännu.
3. sedan separat ut alla delar av sketchup modellen du vill kunna flytta så de är trevliga rent avstånd från där de ska (som i 3metres, 5 m, 10 m eller något annat) Detta beror gruppering strukturen i sketchup inte kommer [B] [/B] bevaras i översättningsprocessen.
4. spara den sketchup i sketchup
5. nu tryck på första knappen på verktygsfältet markeras "Exportera modellen till kerkythea"
6. markerar du alternativ som visas nedan
geometri "ja"
lyser "nej"
lera "nej"
photomatched "nej"
standard uvs "ja"
exemplifieras "nej"
7. Klicka "ok" och sedan ge filen ett namn
8. Klicka på "Spara" och vänta
9. på rutan som nu dyker upp klicka "ja"
10. sedan en webbläsare märkt "LOCATE kerkythea program, vänligen" visas, klicka på "Avbryt"
11. har vi nu filen i kerkythea format här kommer nästa steg
12. hitta filen med mina dokument och kopiera XML-dokumentet i mappen där texturerna i din modell har sparats (mappen kommer att vara i samma mapp som XML-filen och heter TX_ (filnamn för xml)
13. Ladda ner denna filhttp://www.nicetuna.com/kt2obj viktigt: du måste ha java på din dator att köra, om du saknar det java måste installeras för konverteringen för att arbeta, men ibland även med java installerat kan det misslyckas (vilket skedde på en fönster 8 maskin till mig). Skulle det inträffa prova .net version istället, det kan fungera om inte java. Det gör också att du kan konvertera filer utan att behöva installera java alls.
14. extrahera zip-filen till en ny mapp
15. öppna en webbläsare och gå till där du lämnade den XML-fil
16. Högerklicka och kopiera den
17. gå till mappen där du extraherade zip-filen till och välj filen "jkt2obj" det är en MS-DOS batchfil
18. Högerklicka sedan klistra in
19. Klicka kör på pop-up fönster (Skanna efter virus först om du vill)
20. vänta tills kommandotolksfönstret visas "Tryck på valfri tangent för att fortsätta"
21. trycker på en knapp och sedan öppna mappen som innehåller den gamla XML-filen, en obj och mtl fil kommer har uppträtt i mappen
22. Öppna mixer
23. importera filen nya obj
24. nu gå med alla objekt i denna mesh tillsammans in i en fortsätter sedan att gå igenom maskorna i redigeringsläge är följande
24a. Markera (med "b"-knappen) ett isolerat objekt genom att dra en ruta runt det, se till att kryssrutan för att markera skyms från Visa objekt är på och att det finns inga andra objekt direkt bakom vad du väljer.
24b. Tryck "p" för att separera markeringen från det främsta objektet och sedan avsluta redigeringsläget och välj nytt objekt, ge det ett namn och ange ursprunget för det genom att placera (ofta med snapin-verktyg) ursprung
24c. sedan flytta den längs en viss sträcka på 1 axel tillbaka till där den hör hemma på den modellen, i huvudsak bryta separation process du utfört samtidigt i sketchup.
hoppas att detta hjälper, mixer och sketchup webbplatser är här
http://www.Blender.org/download/get-Blender/
http://www.SketchUp.com/intl/en/download/GSU.html
och i sketchup 3d warehouse där du kan ladda ner tusentals gratis 3d-modeller av precis vad som helst är här
http://SketchUp.Google.com/3dwarehouse/details?Mid=839d5a9990089b8bfbace48d228f8fc3&prevstart=0
meddelande mig om du har några problem eller vill veta mer om något
Observera: min nya instructable på med sketchup och mixer har en mer detaljerad handledning på denna konverteringsprocessen, det bör hjälpa till att förklara något som detta inte tas upp. Det visar också vad göra när modellen är i blender.