Luna Mod Looper grundläggande Stamp2 Version
Förresten, kan du hitta programkoden för detta projekt på denna länk:
http://www.mediafire.com/?c0z2b1wc10uiz53
Låt mig veta om du har några problem att ladda ner koden
Motivation: Gör tidningen är fantastiskt! Jag läst de flesta av dem när jag kan få dem på en lokal community college library. För ett tag sedan jag kunde läsa Make: 26 (http://makezine.com/26/) som har Luna Mod Looper projektet. Jag läste igenom artikeln och fick reda på att de använt ett PICAxe (frown - men bara eftersom jag inte har en)... Dock finns det massor av människor där ute som också inte använder PICAxe och jag trodde jag skulle förmodligen hitta en version för Arduino. Jag sökte, jag hittade och jag byggt. Verkligen tog inte det lång tid men till slut var jag inte nöjd med ljudet.
Jag flyttade till andra projekt och fick en Propeller som min vän var med hans för en Luna Mod Looper och hade gjort flera versioner inom ett par veckor. Efter att ha gjort ett par små labs med propellern jag tänkte att det bästa sättet att lära sig om några av ICs jag har var att gå igenom den StampWorks Discovery kit jag redan hade. PBASIC är enkel och lätt att använda, snabbt att få projekt och löpande och lätt att följa korrekt skrivna kod. Luna Mod kom tillbaka att tänka när jag avslutat några experiment så jag sökte efter en Basic Stamp 2 version. Jag hittade exakt 0!
Så jag bestämde mig att göra min egen och fick reda på att varför det finns ingen annan Luna Mod Loopers postat på webben. De tillåter endast 8 platser för anteckningar i slingan, åtminstone för det sätt jag gjorde det. Om du är fortfarande intresserad av hur man gör en, kanske Läs eftersom du inte har ett PICAxe, en Arduino, en Propeller eller någon annan mikrokontroller (mcu) förutom BS2, vidare. Också läsa på som använder PBASIC koden är lätt att följa. Faktiskt, för att bättre förstå hur enheten med i tidningen fungerade, jag installerat IDE (Integrated Development Environment) för PICAxe så jag kunde titta på koden som anges. PICAxe körs på en egen version av BASIC.
Låt mig säga här att jag har ingen anknytning till Parallax. Jag är dock allmänt imponerade med sina produkter och dokumentation som de tillhandahåller. IMHO, det är några av de bästa tillgängliga, speciellt för nybörjare.
Om du bara vill bygga projektet helt gärna men Läs slutsatserna som det finns några intressanta idéer som jag undrar om någon har några bra idéer. Du kan bara läsa stegen för information men särskilt scheman. För varje Schematisk förutsatt att jag antingen något i scheman för Professional Development Board eller i boken "StampWorks".
Viktigt tips: Läs avsnitten Viktigt tips som är i slutet av stegen. Om du redan är bekant med programmering och BS2 då de är en påminnelse. Om du inte är mycket bekant med programmering och BS2 då de är bra punkter som hjälper dig felsöka och undvika problem.
Förberedande åtgärder:
Känn dig fri att hoppa till steg 1 om du är bekant med mcu byggprojekten.
Blockdiagram:
När du skapar ett projekt som du har men av, dra ett blockdiagram. Detta hjälper dig att räkna ut hur projektet är tänkt för att arbeta, vilka typer av material du behöver, och till viss del hur den kommer att programmeras. Projektet jag valde var inte min idé men jag gjorde ett blockdiagram att visa dig hur man kan göra det. Även om projektet inte är din idé, göra ett blockdiagram för praktiken. De verkligen hjälpa dig med visualisera hur projektet är tänkt för att fungera.
Observera pilarnas riktning. Riktning kan du se vilka delar ingångar och utgångar. Insatser har pilarna pekar på BS2 mcu. Utgångar ha pilar som pekar från BS2 mcu till enheten.
Förfarande för drift:
Förfarandet i drift är en lista över steg som används för att driva hela enheten. Du kanske behöver mer än en lista om projektet har olika funktioner (för många funktioner för en lista). Du kan hitta en lista jag skrev för detta projekt operation nedan:
Luna Mod Looper steg:
1) aktivera Looper.
2) LED på ljuset tänds.
3) standard loop spelar på standard tempo. Tempo LED blinkar på tempo. (Kan ändras senare till sista slinga och tempo spelade).
4) justera tempo som behövs.
5) Tryck på knappen starta inspelningen. (Kan ändra det hålla att hålla inspelning. För närvarande, blir det ett tryck för att starta inspelning och tryck på för att stoppa inspelningen.)
6) ändra frekvens potten för varje önskad plats i sekvensen.
7) har 4 lysdioder lyser upp, en för varje taktslag i 4/4 åtgärd.
8) Tryck på knappen för att stoppa inspelningen.
9) uppspelning in loop. < == lagt till efter, för klarhet och konsekvens.
Observera att jag glömde att lägga till ett steg där looper faktiskt spelar slingan. Men i nästa steg, flödesschema, satte jag i uppspelningen. Om du gör detta för ett skolprojekt ska du gå tillbaka och lägga till i steg glömde du. Det kommer att ge klarhet och konsekvens - för ditt projekt och göra det lättare att följa.
Flödesschema:
Det är en bra idé att slå upp symboler för ett flödesschema i en lärobok eller söka efter dem på webben. Detta kommer att hjälpa dig att avgöra vilka symboler som du använder för ditt flödesschema. Dina flödesscheman kan vara enkla eller komplicerade. För komplicerade projekt, bör du ha ett flödesschema som visar driften av projektet som helhet. För att samma projekt behöver du andra flödesscheman dokumentera drift av olika funktioner. Flödesschemat jag gjorde var mycket enkel eftersom det inte är mycket komplicerad. Ser tillbaka på Blockdiagram bekräftar detta.
Lista över komponenter:
1) basic Stamp 2 modul x 1
2) NOPB, normalt öppen tryckknapp x 1
3) 10 kΩ potentiometer x 3
4) 220 Ω motstånd x 3
5) 470 Ω motstånd x 3
6) 10 kΩ motstånd x 2
7) LM386 ljud op förstärkare x 1
8) 1 kΩ motstånd x 2
9) 4,7 kΩ motstånd x 1
10) 10 Ω motstånd x 1
11) 10 uF kondensator, elektrolytiska x 2
12) 0,01 uF kondensator x 1
13) 0,1 uF kondensator x 5
14) 33 nF kondensator x 1
15) 220 uF kondensator, elektrolytiska x 1
16) 8 Ω eller 4 Ω högtalare (bärgades?) x 1
17) 9 V eller 12 V strömförsörjning x 1
18) 5 V nätaggregat x 1
För 9 V och 5 V är det ett par sätt att tillgodose dessa krav:
Alternativ 1: Använd en 9 V AC-DC omvandlare vägg-wart typ adapter och en LM7805 IC med två kondensatorer som visas på Specifikationsblad. Dessa är vanligt något liknande en 0,33 uF kondensator på indata och en 0.1 uF kondensator på produktionen.
Alternativ 2: Använd en LM7809 och en LM7805 power supply. LM7809 skulle byggas på samma sätt som den 5 V adapter.
Här är en webbplats som kan användas för att slå upp spec ark:
Datablad katalogen: http://www.datasheetcatalog.com/
Tillval: För detta projekt använde jag min professionella utveckling styrelsen (PDB) av Parallax. De komponenter som används kommer från scheman för det preliminära budgetförslaget och boken "StampWorks" som också är från Parallax.
Om du är lite mer bekant med elektronik kan du ersätta komponenter som önskas. Scheman kommer att ges under hela Instructable. Parallax ger de flesta av sina böcker och scheman för sina produkter gratis. Det preliminära budgetförslaget kommer med en 12 V wall-wart adapter men schematiskt för ljud op förstärkaren avsnitt visar ett 9 V matning på stift 6 i LM386. Antingen spänning nätaggregat ska fungera som den huvudsakliga behövs är en 5 V adapter. Det preliminära budgetförslaget har båda anslutningar för ett Vin som ger dig tillgång till kraften av vägg-wart och en 5 V matning från LM1084 Funna ombord.
Parallax hemsida: http://www.parallax.com/
Om du har det preliminära budgetförslaget bör behöver du endast följande lista av komponenter:
1) 0,1 uF kondensator x 2
2) 8 Ω eller 4 Ω högtalare x 1
3) hoppare ledningar x massor
Här är den senaste videon - det är prototyp #3! Realtid spela av Luna Mod Looper BS2 Version, prototyp #3:
1. video, 1: a Prototype:
1. Protoype, förbättring: