Nybörjarguide till röst agerar för analoga rollspel



uppdatering: lagt till ett kapitel om forum-baserade rollspel i slutet.

Detta sprungen ur lite problem jag haft under våra senaste spelsessionen där jag för mitt liv kunde inte hålla sig med en röst som jag hade valt för en icke-spelare-karaktär.

Låt mig förklara. Vi gör fantasy rollspel, och tycker att det hjälper för att använda olika röster för olika karaktärer. Å ena sidan, använda spelarna ibland en annan röst för deras tecken, så att du enklare kan skilja mellan spelaren och vad tecknet säger kommentarer. Dessutom våra dungeon master (yours verkligen) försöker att använda lätt att känna igen röster för de icke-spelbara karaktärer (NPC) som är bundna att lämna ett intryck eller återvända senare i spelet.

Jag började skriva här stegen upp för mig själv, men bestämde mig för att göra det till en instructable. Kanske finner någon annan det bra också.

Jag bör påpeka att jag inte är en professionell, åtminstone inte när det gäller röst agerar angå.

Och sist och förmodligen minst, jag bör påpeka att jag började skriva detta som ett steg för steg, men saknade bilder krävs och inte ville lägga till meningslösa till varje steg. Om det är faktiskt något som behöver bilder Vänligen påpeka för mig vad jag missat.

Varför bry sig?

Jo, först, eftersom det är kul - eller åtminstone kan det, och du inte vet vad du och din grupp är miste om du inte försöker det.
För det andra kan dina spelare att enkelt identifiera vissa grupper (säga kulten av lisp) eller individer (det gruff orc bonden).
Tredje, finns det några atmosfär som skapas - du kan göra någon sund högdragen, stum, medelvärdet eller hotande. Eller använder dessa intryck för att lura dina spelare att göra felaktiga antaganden.

Kopiera & utföra

Det är bäst att starta utifrån en konkret karaktär du vill skapa en distinkt röst för. Att veta vad du vill röst att ljud liknande hjälper dig hitta något lämpligt att basera det på.

Det enklaste sättet är att välja någon att kopiera från. Detta kan vara en film eller skådespelare (några namn kanske bär med sig en distinkt sätt att tala, säger Arnold Schwarzenegger till exempel) eller komma från en TV-serie, ljud drama eller vad inte. Poängen är att du är bekant med den och att kunna dra av detta.

Det är inte nödvändigt för de som lyssnar till den för att veta vem du kopierar, så länge du är kan göra intryck distinkta. Och återigen, det är inte nödvändigt att göra forskning eller försöka komma så nära originalet som möjligt. Du kommer behöva göra röst i farten, så bör du välja en som kommer lätt till dig.

Om du letar efter något speciellt, som någon ondska eller naiv eller kraftfull, kan du leta efter tecken som har dessa attribut och leta efter något att suids dina behov - till exempel Saruman skulle göra en bra kraftfull guide om du kunde fånga det (vilket jag inte kan).

Göra din egen grej

Använda "kända" voicec är en bra start, men det finns mycket mer halsen kan göra. Det finns ingen patentlösning för detta, och alla är olika. Det finns vissa grunderna, dock, och baserat på dem kan du bygga din egen repertoar.

Vanligtvis den mer överdrivna en röst är, desto lättare kommer att erkännas. Naturligtvis, överdriver för mycket kan hade negativa effekter, men lite överdrift hjälper för att få en punkt över. Därför, låt oss titta på några av aspekterna som du kan controle. Jag försökte att kategorisera dem, men det fungerade inte, så nu kör vi. Tänk på att ingen av dessa aspekter är fristående, och endast en kombination av dem kommer att producera en distinkt röst. Exemplen finns också, bara att det finns alltid undantag och naturligtvis finns det gråzoner angående nämnda exempel.

pitch - en hög röst kan innebära en liten högtalare (en liten gnome), medan en låg pitch kan indikera en stor varelse (en gammal drake).

volym - hög röst kan betyda förtroende eller ett överflöd av sprit, medan tysta röster kan vara skygg eller hemlighetsfull

hastighet - hastighet har stort inflytande på en röst effekt. En långsam röst kan verka osäker eller djupt i tanke - och kan även trötta dina lyssnare. Tala snabbt kan dölja vad som sägs eller främja en känsla av brådska.

accent - din personliga kunskap har här att sparka i, när det gäller differens accenter av det språk som du tänker att tala. Till exempel för det engelska språket har du skotska, indiska eller Texas accenter. Här, kommer du förmodligen inte att kunna exakt porträtterar en accent utan, säger, att ha en skådespelare eller en riktig infödd talare att gå på.

grammatik - Yoda är det bästa exemplet här. Ändra sekvensen av ord i en mening - enligt ett visst system - kan åtminstone skapa ett unikt och åter igen sett mönster för, säg, en viss ras. Detta kan inkludera byta två ord (som "sa jag" istället för "Jag sa") upp till helt hastigt ord, som anstår ett monster som talar i gåtor, även om det senare är ganska knepigt när det görs i farten.

pausar - varje språk har sina egna regler för pauser, till exempel efter kommatecken. Genom att lägga till extra pauser kan du kasta dina lyssnare av och härma effekterna av en högtalare som inte naturligt i det språket.

mönster - ett annat kännetecken av en röst kan vara ikoniska för en enda NPC, till exempel upprepa vissa ord eller med mönster som att använda flera synonymer i varje sentenct (exempel: "Kul att se er, mina vänner, mina kamrater, min allierade.")

metaforer - mest komplicerat, men också mest kan blåsa liv i en karaktärs bakgrund eller arter, använder speciella metaforer baserat på hans, Tja, bakgrund. En fiskare skulle vara mer benägna att citera "en sill chans i en skola av sharkt" än "en snöboll chansen..."; en person som skog-bostad är skyldigt att tillämpa andra ordspråk än någon som härstammar från en öken och har sex ben.

För att göra en röst, besluta vad du vill att uttrycka, och sedan plocka de olika aspekter som du känner kommer att få jobbet gjort. En gammal dwarven mage röst kan till exempel vara beskriver som högljudd, låg pitched, långsammare än normalt, med en liten brytning och med hjälp av metaforer fokusering på gruv- och stenarbeten.

Få ett ansikte till den

Som beskriver en röst som detta kan tyckas långtråkig, och ärligt talat det är. Tanken är inte att använda den "långa" beskrivningen ("högt, låg pitched, långsammare än normalt, med en liten brytning och med hjälp av metaforer fokusering på gruv- och stenarbeten") men ganska bunt som upp i ett namn ("dwarven mage"). Om du gör detta, kommer du automatiskt få en känsla för karaktären, och således vara kan använda rösten på ett ögonblick (eller åtminstone nära nog).

Detta fungerar lättast med filmen tecken och liknande - det är lättare att ta till exempel Sauron från Sagan om ringen än att beskriva en liknande röst i dina egna villkor. Detta sätt, kommer med hjälp av tillgängliga röster samt dina egna kära med ett distinkt namn ("dawrven mage"), du att kunna snabbt växla från din egen röst som en NPC med bara en blick på de namn du lägga ner i dina anteckningar.

Propper planering

Naturligtvis, kan detta bara fungera om du gör anteckningar - på den minst sagt vilken rösten du vill använda för en karaktär, om bara namnet kan du känna igen det av. Men för att konkretisera en NPC du behöver lite mer - du måste veta vad de ska säga, och mer importatly, hur.

Av yourse du bör redan veta vad du vill säga, dvs den information en karaktär har och är villiga att del med - som inte har något att göra med rösten används. Vad innebär är hur hon kommer reagera under olika omständigheter. Exempelvis kan våra dwarven mage blir nervös inför våld och tala snabbare och i en högfrekvent röst. Om han tror han är intellektuellt överlägsen kommer han börja föreläsa, tala ännu långsammare och mer exakt.

Sådana förändringar skulle kunna tas som korta anteckningar bredvid namnet, så att en NPCS reaktioner är konsekvent även över flera äventyr.

Om allt annat misslyckas...

Om du har problem att hänga en röst över en hel konversation, är din första alternativet att byta från direkt tal till indirekt, som i "dwarven mage säger att du ska klistra in den där coalbed slutar" eller något sånt. Detta sätt du kan gå tillbaka till din egen röst för lite utan att förlora någon atmosphgere som skapats med en annan.

Också, om du av misstag använt fel röst, du kan anpassa - fordran en annan karaktär sa vad du sa - eller låtsas att det faktiska tecknet som hade en hosta eller något och har ska återställas till sin egen röst. Båda alternativen är valfritt, dock, och om de arbetar beror på hur du och din grupp spelar. De är nog inte för de alltför allvarliga på hjärtat.

Och om det misslyckas, för...

Tänk på att du gör det för skojs skull. Om det inte är roligt, då gör det inte. Allvarligt, om du hittar denna hela idén att använda röster långtråkig, oroande eller helt enkelt inte din stil, sedan även försök inte att använda dem eftersom det inte fungerar för dig. Detta är inte en dålig sak, eftersom varje grupp är olika. Vissa skulle kunna ha jättekul med röster, medan andra hittar dem tråkiga eller dum - någon naturligtvis finns alla variationer däremellan.

Om du tycker att röster inte är för du sedan släppa dem och bocka av dem som något annat du har försökt eller ansett. Ingenting är förlorat genom att försöka, men ingenting vinns av försöker för hårt.

Tillägg 1: forum-baserade rollspel

Tal är en sak, skriva om det en annan - som lättare förmodligen beror på din personliga disposition. Skriftligen har du säkert mer tid att tänka vad du vill skriva.

Vad talar jag om? RolePlaying styrelser. Det finns otaliga sådana styrelser där ute, och de alla fungerar på samma princip - du skriver vad din karaktär gör, då någon annan skriver hur deras karaktär reagerar, och så vidare. Naturligtvis kan jag inte förklara den skönhet som är forum-base rollspel här utan en långa excourse.

Kort sagt, får det du spela tecken som kan prata, alltför, och det finns sätt att göra var och en något unikt (fast inte så många som det finns med att använda röster). Å andra sidan, i ett rollspel ombord har du oftast bara en till tre tecken, med möjlighet att använda NPCs om nödvändigt för berättelser spelas ut - men din antall Maj variera.

Hursomhelst, detta skiljer sig något från att använda röster, och även några punkter är mer uppenbara, åtminstone för mig några tog ett tag att hitta själva insåg.

metaforer - detta är lättast i detta sammanhang, eftersom du har tid att tänka på det. "För Guds skull", du kan säga att det är uppenbart - men vad är detta himmelrike du talar om? Ett träsk-alien kan säga "för metan skull", medan en snö elf skulle säga "för snöflingas mercy", och en allmän varelse kan åberopa "Av Elpmaxes skägg" (Ja, det är "exempel" stavat baklänges - stämma mig).

struktur - här den lilla gröna kommer igen. Det är svårt att inte referera Yoda här. Men det kan göras på olika sätt. Som för explaination, kanske personen 's native språket använder en annan struktur - som att säga "använder olika en struktur" som fortfarande är bra men kanske låter lite udda. Se bara till att du vet hur att ändra din karaktärs meningar, dvs du alltid gör det på samma sätt. Annars låter det som jumbo mumbo.

pausar - tillkalla från samma rötter som en annan struktur, åtminstone om du vill att argumentera så, ett främmande språk kan utnyttja mer raster, så talaren använder dem där de låter konstigt att våra predisponerade öron. Du kan använda kommatecken eller bindestreck för att, trots allt, de båda representerar typ av en paus, minst på engelska (och tyska som fallet kan vara). Om du placerar ett varje två eller tre ord, efter vissa ord, eller tar sig tid att maximera egendomlighet genom hand-att placera varenda en, resultatet är skyldig att vara ganska unik - men se till att det, passar, karaktären du, använder - det för.

mönster - jag tycker att det är den mest subtila men effektiv metod. Om det görs rätt, människor kommer knappast märker vad du gör, men din karaktärs dialog kommer ändå vara tydlig och lätt att känna igen. Tricket är att använda vissa ord eller mönster om och om igen. Till exempel menar en ganska pratsam tecken till mig använder en kombination av "Menar jag" och "således", alltid växla mellan dem, menar jag använder dem omväxlande, vilket skapar känslan av en mycket lång mening, jag utan faktiskt pausa, vilket ger karaktär sorg eftersom hon oftast glömmer att ta ett andetag, vilket resulterar i en slags panik när en pratsam humör fångar henne , Jag menar när hon inte verkar kunna sluta, vilket gör hennes rusa ut för att säga vad hon vill, jag menar trots det faktum att vad hon vill säga oftast undgår henne ändå. Se vad jag menar?

En sidoanteckning på namn

Här är något jag och några vänner gör i ett rollspel styrelse där vi är verksamma. Det är en Star Wars rollspel, och det kanske inte fungerar med andra inställningar. Också, vissa kanske tycker att det strider mot deras erfarenhet, men det kan vara roligt bland vänner. Saken är den att när vi spelar en berättelse som äger rum någonstans där mycket av namnge-att ge är att vänta - dvs en okänd planet, eller ens en by som vi skapar oss själva - vi beslutar om ett ämne att användas i alla namnen. Dessutom skulle vi stöta bort stavningen för att göra ord svårare att känna igen.
Till exempel för denna en by anges vi sinne mot bilar. I slutet, var byn namnet "Tuan Thig'nal" (blinkers), ställning av vilage äldste kallades Fro'thpro 'deg' shn (frost protection) medan liten tjänst innehas av byn prästen (Vay'pahr, dvs torkar) skulle vara en Moan-nentz (underhåll). Tänk på att den faktiska rollspel är på tyska, så jag fick improvisera här - tro mig, det förlorat i översättningen.

Jag tror att jag bör också påpeka att denna sista punkt är den mest utsatta för att vara en dålig idé, eftersom andra aktörer skulle påverkas mest av det - att använda namnen inrättats av andra i denna mode inte kan vara lika roligt för andra, och även vara aktivt nedslående för dem, som skulle vara en dålig sak. Så, använda den här tekniken om du lust att göra det, med största omsorg.

Tack för läsning, jag hoppas du gillade det!

Relaterade Ämnen

Nybörjarguide till felsökning i MPLABX med ChipKIT PRO MX7 av DIGILENT

Detta Instructable är en Nybörjarguide till felsökning kod programmerat i MPLAB X IDE v2.0. De åtgärder som omfattas är gemensam tillämpning av debugger programvara och problem jag stött på som en nybörjare användare och en oerfaren programmerare. In...

Nybörjarguide till DIY ljuskrona örhängen

Detta instructable är en Nybörjarguide för de där ute som ännu inte har att gräva i smycken att göra. Jag tror de flesta människor inte inser hur enkelt det är att göra på egen hand. En stor craft-projekt för barn och vuxna och också ett sätt att tjä...

Nybörjarguide till att bygga Arduino robotar med Bluetooth och Android

i den här guiden vi gå mot att skapa en Arduino robot som kan styras via bluetooth med en Android-telefon/tablett. Detta är en Nybörjarguide som kommer att kort gå över ledningar och programmering din robot.Steg 1: Bygga lista... Följande är en lista...

Nybörjarguide till OpenGL: Bygg din egen CAD-program

Min Autodesk Maya elevtillstånd löpt ut nyligen. Så jag gjorde vad någon skulle göra, bygga min egen 3D CAD-programvara (se upp Autodesk).Så jag började skriva mitt program i C++ använder OpenGL, SDL och i ungefär en vecka, detta var resultatet.Några...

Den kompletta Nybörjarguide till HTML

denna handledning är skriven från grunden för nybörjare till världen av programmering. Självklart om du är bekant med vissa programspråk kommer detta vara något lättare.Om du är ny till programmering får inte avskräckt. Jag själv försökt Python ett p...

En Nybörjarguide till stor-farmor Judy Texas Sheet Cake

Behöver något gott för en fest med massor av människor? Eller känner för att gå på en choklad binge? Är detta det perfekta receptet för dig. Denna kaka blir 15-20 stora portioner.Introduktion till tårtan:Detta recept är från min gammelmormor och har...

Nybörjarguide till Maya: robotar

Autodesk Maya är ett bra verktyg för att skapa komplexa modeller. Om du vet vad du gör, kan du ganska mycket design något med Maya. I detta instructable, jag kommer att vara din guide till enkla polygon modellering i Maya. Även med grundläggande verk...

Nybörjarguide till växande svamp

Denna guide är en steg för steg-guide för nybörjare som vill odla champinjoner. Jag kom inte med de flesta av dessa tekniker (faktiskt, förmodligen inte någon av dem) och kommer att citera källor när det är möjligt. Jag försöker inte ta åt sig äran f...

Nybörjarguide till samla mynt

har du någonsin vill samla mynt, men visste inte var du ska börja? Tja, kommer att detta Instructable lära dig grunderna i mynt insamling från gradering, till hur du ska hantera mynt.Steg 1: Öka din kunskap Det första misstaget som alla nybörjare gör...

En djuplodande Nybörjarguide till våtrakning

våtrakning är en teknik som har fallit i onåd sedan tillkomsten av disponibel, flerbladiga rakhyvlar. Det är inte att säga det inte finns fördelar för denna gamla metod; men eftersom du är här, kan vi anta att du har vägde alternativen. För att komma...

Nybörjarguide till att spela Piano

STEG 1 Varför spela Piano?STEG 2 titta på PianoSTEG 3 hem nycklar och A-GSTEG 4 vad är skalor?STEG 5 behandlingen musik: IntroduktionSTEG 6 rader och utrymmenSTEG 7 skrivet Piano musik och rytmSTEG 8 nycklar och tonarterSTEG 9 få det tillsammans med...

En Nybörjarguide till Intel Edison

Hej där! Jag fick nyligen en Intel Edison ombord från Instructables, som en fin present. Om din undrar vad det är, är Intel Edison en liten dator storleken på ett SD-kort (det är seriöst liten), för elektronik och hobby ute. Det har dual-core Atom-pr...

ESP32 Nybörjarguide till församlingen & (beta) testning

Din är verkligen en av de lyckliga 200 att ta emot en ESP32 för beta-testning. Det nätta lilla paketet kom några dagar före jul. Ja, julen kom tidigt! Det är ett tufft samtal, brottning med beslutet att rosta fågeln på julafton middag eller utforska...

Nybörjarguide till att ansluta din RC plan elektroniska delar

Jag gillar bygga RC flygplan. Ett problem jag hade var som inte kunde hitta en guide till grunderna i ansluta alla elektronik delar tillsammans (på instructables). Förhoppningsvis hjälper denna I'ble dig att komma igång med ditt RC plan.Mitt mål är a...

Nybörjarguide till löda pasta

Obs: "beginner's guide", menar jag en guide skriven av en nybörjare. (Jag gjorde det på TechShop SF, under mina första veckor!) Jag har några teknik tips att dela, men för mer ingående frågor, Google är din vän.Löda pasta kan du fylla i en styre...

Nybörjarguide till 3D-utskrifter med Objet Connex 500: hur man bygger en missil bärraket Tank (och rensa i röran som du gjort i processen)

The Objet Connex 500 3D skrivare... ett mystiska, magiska och fantastiska Hi-Tech mästerverk, kan 3D utskrift hög detaljerad prototyper. Att veta hur att driva denna förunderliga enhet är en hemlighet bara känd av några valda de. Och nu har du, min k...

Lätt Nybörjarguide till att göra en "BIODIESEL" drivs bilen

de flesta människor inte inser en dieselmotor kan köra på spillolja fritösDetta är ingalunda en perfekt metod, eller det bästa sättet att göra det, bara ett enkelt sätt att lära sig för nybörjare att komma in i detta. Att det är ett första steg till...

#4 Nybörjarguide till Arduino hårdvara del 2

Fortsättning på Del1, tar denna video på Arduino hårdvara för nybörjare en titt på några ytterligare Arduino maskinvara och kringutrustning att få dig på vägen till ett projekt.Här tittar vi på Liquid Crystal skärmar (LCD) skärmar och Realtid tar tid...

En Nybörjarguide till världen emulering.

Innan du kritiserar och säga att detta är olagligt, det bara är olagligt om du marknadsför spel.Emulering är bättre förklaras genom wikipedia även om du hittar en liten Sammanfattning till denna awesome nya värld. Emulering är i princip att kunna spe...