Omforma en akustisk gitarr i en Dobro med aluminium paj kastruller och faltning (10 / 14 steg)
Steg 10: Brand upp din DAW värd
Som du ser, använder jag två Nady mikrofoner i Blumlein konfiguration (en rundstrålande kondensatormikrofon för mitten av och en åtta band mic för sidan). Hur du gör detta är upp till dig, men det finns några saker att tänka på. Du en mikrofon med en ganska platt responskurva och låg själv buller. Om du mic'ing i stereo, finns det många sätt att göra detta. Traditionella stereo konfigurationer behöver två matchade mics lika långt från pannan och fördelade om 9"-12" apart. De bör sträva mot mitten av pannan.
Om vi vill sätta på den mörka sidan av månen, spela sine toner.
Spela sopa och första klocka (och lyssna) pannan. Du kommer att höra alla slags skällande och skriade som, om sändning över radio, skulle ingen tvekan tolkas som en signal om "WOW!" av SETI. Ärligt talat, det enda sättet att beskriva det är ett ljud som gör att du inser att du kör test toner genom en aluminium paj pan (som gör att du antingen känna sig som en idiot eller en galen vetenskapsman).
Viktigare, måste du dock se till att pannan inte studsa runt eller skallra. Skramlande är svårt att urskilja ibland, men det är avsevärt annorlunda än nice ringsignal du får (vanligen i de högre frekvenserna). Du får kläm på det. Om det studsar, minska volymen tills den sjuka beteendet avtar. Om det skramlar, kontrollera att allt är bra och tight; om det fortfarande inte går bort, försöker du minska volymen.
Därefter se till att trimma din mikrofoner så att de max ut på runt -3 till-6 dBFS.
När du är nöjd, rekord. Du vill lämna några avslutande tystnad på varje spår eftersom deconvolver förväntar sig den inspelade filen att vara längre än den test tonen. Jag lämnade 10 sekunder så jag kunde ha tillräckligt med tomt utrymme att använda brusreducering mjukvara senare.
Kom ihåg att också registrera talaren med ingen pan bifogas. Detta är av två skäl:
1. Detta kommer att ge dig ett impulssvar i högtalaren, som kan komma till hands för ljudeffekter senare.
2. viktigare, kommer vi också använda denna låt som referens. Om vi tar produktionen av talaren och jämföra de pan utgång till det, eliminera vi högtalare och mikrofoner som en variabel i den slutliga impulsen. Jag har hittat denna metod för att vara lite dicier, men när det fungerar att resultaten är bättre.
Använd sedan din våg redaktör väljer att först ta bort DC offset och sedan normalisera filerna direkt (var försiktig, de flesta DAW värd program använda icke-förstörande redigering, vilket innebär att de ändringar du gör i mottagande inte kommer att tillämpas direkt till filen. Det är dyning ångra skäl, men inte så bra här. Deconvolver bryr sig inte om ångramöjligheter, det ser bara raw-filer).