Öppen källkod-TV-Box - GeekBox (13 / 14 steg)
Steg 13: slutsatser
Denna artikel är mer som en enhet test än en steg för steg eller "hur man..." instructable.
Det är också en hyllning till öppen källa och fri programvara filosofi. Filosofi som nu har skapat ett projekt som detta, ett öppen källkodsprojekt hårdvara.
Efter jag fast lite med hela installationen, gick inklusive 2 möss, 2 tangentbord, 2 USB-hubbar, 1 monitor (DVI + VGA-ingång) och 1 skrivbord... saker mycket flytande. Många gånger jag var inte medveten om vad maskin jag arbetar.
Datorn som jag använder nu som "main" datorn är en bärbar dator med den här konfigurationen (jag satte det här om du vill ha en intuitiv uppfattning om denna comparation):
- Processor: Intel® Core™ i3 CPU M 330 @ 2,13 GHz × 4
- Grafik: Intel® Ironlake Mobile
- Minne: 8 GB
- OS: Ubuntu 15,10 64 bitars
- HDD: 500 GB 7200 RPM
- ... och arbetar på ljusets hastighet med den här versionen av Ubuntu.
Så jag blev förvånad av hur det känns GeekBox jämfört med system beskrivs ovan. Den enda nackdelen är avsaknaden av videoacceleration (i Lubuntu, för Android är en annan historia).
TODO: Försök att använda/experimentera med binära android GPU föraren. Jag vet att det är inte rätt väg för en öppen källkod anhängare... men jag vill prova detta...
Det finns så många saker som kan göras ytterligare! Jag vill prova dem alla, men visst kommer jag inte ha tid att göra allt... Jag vill bygga min egen Ubuntusystem från grunden, prova en annan distro som Arch Linux och Gentoo Linux
Arbeta med GeekBox som utveckling / experimental ombord också leder mig till en annan riktning... Vad händer om jag kommer att använda detta projekt som ett utkast till mitt egna projekt ... Jag kommer att gradvis ändra komponenter, hårdvara och mjukvara... en av... steg för steg... i vissa upprepningar kommer jag att göra ett annat projekt... med en annan processor... en annan plattform... kanske mindre kraftfull... kanske mer öppna... Nu har jag mer mod att starta något sånt.
Och det är den största fördelen med GeekBox projekt (och andra liknande projekt): Lär dig att master utvecklingen av ett projekt som helhet, maskinvara, programvara, toolchain, perifera, drivrutiner, bibliotek, schematisk design, PCB design en så vidare... Det kan verka överväldigande vid första anblicken, men arbetar på steb för steg och bit för bit, verkar möjligt även för en person att hantera ett sådant här projekt. Himlen är gränsen...