Ossein Lavallier: 3d-modellen till fysiska objekt
Skapad av Dan Greenberg USF SACD
INTRODUKTION
Projektet föddes ur en önskan att prova min hand på modellering ett objekt i 3D och sedan få objektet till liv med hjälp av en 3d-skrivare. Ossein Lavallier (Ossein menande ben och Lavallier menande halsband) är resultatet.
I stegen som följer, kommer jag försöka förklara skapandet av 3D-modellen i Rhino och den resulterande fysiska objekt skrivs ut i 3D. Det är min förhoppning att efter läsande den här, du också kommer att kunna skapa något liknande och din egen design.
Om jag skulle gissa, skulle jag säga modellen tog ca 8 timmar för att skapa i 3D, med en inlärningskurva. Den fysiska modellen tog 15,5 timmar i skrivaren. Jag är ny på Rhino så jag är säker på att 3D-modellen kan ha slutförts mycket mer effektivt.
Denna handledning förutsätter minst en nybörjarnivå av förtrogenhet med 3D-modellering och Rhino, med användaren att ha spelat med grundläggande kommandon. Innan företaget detta projekt, jag hade använt Rhino för ungefär 6 timmar, så något i denna omfattning är säkert möjligt för en nybörjare. Detta är min första faktiska Rhino modell, har jag tidigare 3D erfarenhet i Sketchup och äldre versioner av Maya.
EFTER MED HJÄLP AV BILDER
Skärmdumpar har kommandoraden i dem överst till vänster i bilden. Du kan titta där för lite mer info om kommandon jag använder. Om du försöker att modellera något sådant, ta vara på dina SNAP, ORTHO, PLANARoch OSNAP inställningar. Jag hoppade fram och tillbaka genom dessa, om du ändrar inställningen som behövs. Flikarna visar inställningarna för dessa verktyg kan ses längst ner på varje bild.
Bilder taggade i varje steg är numrerade på det nedre högra hörnet så att du kan följa tillsammans med instruktionerna.
När du visar bilder taggade till varje steg anteckna visningsområdet så du inte blir förvirrad. Arbetar i 3D handlar om att veta vilken riktning din titta in. Jag hoppar fram och tillbaka mellan trådram och återgivna visningsportar, som det användbart att ändra bildskärmsinställningen visningsområdets från tid till annan. Arbetar i wireframe-läge byta till utförda, sedan till ghost, etc. hjälper dig att visualisera modellen bättre och du kan se dolda brister som kan gå annars obemärkt förbi om du arbetar i ett läge hela tiden.