Pier 9 Guide: Artec 3D-skannrar (7 / 10 steg)
Steg 7: Verktygsfliken
Detta är den viktigaste fliken för att bygga din modell. Det finns tre kategorier av alternativ på denna flik och registrering, Fusion, efterbehandling. Bredvid varje alternativ finns det en pil som kommer att öppna upp mer specifikationer för kommandot.
Registrering: Artec Studios använder komplexa formler att förbereda Skanna data och peka moln, att förvandla till en 3D-modell. Dessa åtgärder avses registreringar. Det finns ett antal olika registreringar, varje inträffar vid olika tidpunkter, under modellen byggprocessen.
Första registrering sker under genomsökningen. Nästa kommer att inträffa när du lämnar fliken Skanna. Du kan berätta en registrering sker längst ned på skärmen. En grön lastning bar visas och det kommer att berätta hur långt genom registrering du är.
Grov följetong registreringen: Detta är en snabbaste registrering.
Fina följetong registreringen: Bäst kan placera bilder och bygga modell hittar systemet. Detta sker direkt efter du lämna scanning fliken och ange en annan flik.
Global registrering: Detta är den slutliga optimeringen av Skanna data. Global registrering använder alla tillgängliga uppgifter och är det sista du gör innan fusion (konvertering skanningen till en 3D mesh-modell). Om du behöver justera flera genomsökningar, gör detta innan du utför Global registrering. Detta kan ta lite tid om dina skanningar är stora. Det finns fyra steg, tar den andra den längsta. Så ha tålamod och låta datorn Crunch bort. Det är en bra idé att spara dina skanningar innan detta steg.
Fusion: Detta kommer att konvertera dina data till ett 3D-nät. Det kommer att hålla dina skanningar men genererar ett nytt objekt kallas en fusion. Du kommer sedan att arbeta med en maskstorlek som består av en massa trianglar som är anslutna med poäng från din tidigare punktmoln. Detta kan fortfarande ha hål som måste städa upp i fliken kant och andra efterbehandling med arbete.
Avvikare borttagning: Detta tar bort några av de extra flytande delarna runt din modell.
Snabb Fusion: Detta är den snabbaste fusionen och minst exakt.
Slät Fusion: Detta är bra om din modell har släta, svängda funktioner som ett ansikte. Detta kommer att hjälpa återskapa saknas former.
Vassa Fusion: Detta är bra för modeller med vassa kanter: moderkort och mekaniska delar.
Upplösning: Effekter numrera av polygoner, 1 är mycket liten, 10 är mycket stor. 1 är bättre.
Detta styr polygoner på en modell. Annorlunda än den rådata polygon modell (som finns före fusion).
Efterbearbetning: När du har konverterat till en mesh 3D-modell genom att utföra en fusion, kan du ytterligare redigera modellen med hjälp av dessa verktyg.
Små föremål Filter: Detta tar bort frånkopplad delar.
Hål fyllning: Detta kommer snabbt att fylla några hål. Det finns mer avancerade hål fyllningen verktyg på fliken kanter.
Mesh förenklingar: Särskilt bra för stora modeller. Som skannar av folk, bilar ect. Detta minskar mängden polygoner som gör upp din modell, vilket gör det enklare att exportera och arbeta med i andra program.
Fel: Avståndet mellan punkter. Fel =.05 detta innebär att prickar som bildar en triangel på ditt nät kommer att vara ytterligare isär än.05 mm.