Pyrography: Hur man undviker "Lerig" Woodburnings
Allt kan vända sig till lera! I denna artikel kommer jag dela med mig begreppet värde skalor, varför de är nyckeln till framgångsrika konstverk och hur de kommer att hjälpa dig att undvika tråkig, ointressant "lerig" woodburnings.
Det händer ofta, du bränna en vacker pjäs bara för att vara chockad över hur tråkigt det ser ut när du steg tillbaka och Visa den. Referens är skarpa och rena men din slutliga brinnande ser ut som lera. Varför?
Värden är anledningen.
Värden är spänner mellan ljus och mörk. I pyrography, på grund av våra material och process, har vi ett begränsat värde utbud. Det finns bara så många "steg" mellan rent vit och ren svart som vi kommer att kunna göra. I själva verket har vi inte ens en vit eller svart (om du använder paint). Detta kan skapa en enorm inverkan på den slutliga brinnande om du misslyckas med att redovisa värdejustering.
Denna utmaning är inte unika för pyrographers. Olja målare, watercolorists och även fotografer måste förstå begränsningarna av deras medier för att skapa starka bilder. Vad vi återge matchar aldrig vad vi ser med våra ögon. Det mänskliga ögat ser mycket mer detaljerat än kan skapas genom något medium.
Så vad göra?
Lära sig att strategiskt välja och ofta justera dina värden för att skapa en ännu mer kraftfull bild hjälper dig undvika "lerig" woodburnings. Du kämpar med din begränsning av värdena eller använda det till din fördel. Genom att förenkla dina värderingar och att veta spänna din individuella ytan har, kan du justera din bild för att göra det mesta av din yta och skapa en fantastisk sveda som integrerar med din trä natur.
I denna artikel kommer jag dela med min strategi att hjälpa inte bara mätaren, men guida dig genom bränningen så slipper "lerig" woodburnings.
Till att börja med måste du utvärdera din ursprungliga referens. Det största problemet jag ser med de flesta början konstnärer är att deras ursprungliga referens är fattig till att börja med. Din sista pusselbiten kommer att begränsas av kvaliteten på din referens. Om originalet är ett färgfotografi med full belysning-vilket betyder att du har mycket lite skuggor och en bild som ser platt-dina bränning blir en utmaning.
Ta din bild och kopiera den till svart och vitt. Detta kommer att omedelbart minska mängden information som ditt öga ser. Färg kan vara mycket störande. Det blir svårt att identifiera eftersom de är influerade av intilliggande färger värdena. Detta gör ibland dem att verka ljusare eller mörkare än de verkligen är. Genom att eliminera färg kan du snabbt se vad kommer att behöva brännas. Det kommer också låta dig veta hur man bäst för att använda ditt trä för att förbättra bilden.
Även ett svartvitt fotografi kommer att gynnas av kopieringen. Varje gång du fotokopian något det förkortar intervallet av värden och förenklar bilden. Detta är inte att säga att du inte kommer att använda informationen i färg eller ursprungliga fotografi, det underlättar helt enkelt kategorisera värdena så att du har mer kontroll i din bränning.
Tänk på denna process som liknar sortering din tvätt. Om du vet i förväg hur man tvätta varje typ av plagg är det enkelt att sortera dem och sedan ordentligt tvätta dem, men om du kasta dem alla i tillsammans kommer du sannolikt förstöra några om inte alla av dem.
För att utvärdera din-intervallet måste du veta hur ditt trä kommer att svara på den brinnande och hur många av nyanser kommer att verkligen synas. Vissa träslag kommer att hålla subtiliteter bättre än andra och ger dig ett bättre utbud. Andra träslag har mindre finess så din är begränsat.
Det bästa sättet jag har hittat för att identifiera din spänner och kontroll dem under bränning är genom att skapa en värde remsa. När det är möjligt använda en liten remsa av skrot trä som är av samma typ som den vedeldning du kommer att på. Nu tar en kant, dela upp remsan (med en penna) i avsnitt av 5 små fyrkanter (större än 1 x 1 cm eller.25 x.25-inches). VIKTIGT: Gör dessa avsnitt liten – mycket liten – det är en viktig anledning till detta. Också vara säker på att de är på kanten av din skrot trä så de röra kanten med olika värde prover.
< se prov bilden ovan >
Nu tar din strip och bränna det första torget så mörk som möjligt. Detta torg är nu en företrädare för svart. På den motsatta änden kommer att vara din "vit". Nu börja bränna mellersta torget med ett värde som ska representera 50% eller mellersta värde. Du kan skugga dessa lådor med någon teknik som du. För att slutföra din värde strip, skugga i rutorna mellan 50% och "vita" och "svart" registrera ditt ljus medium och medium mörk värden.
Detta värde band hjälper dig att kartlägga dina bränning så att du har fullständig kontroll över dina lampor och mörka inverkan.
För att använda ditt band, håll den intill området du utvärderar. Jämföra de små delarna av dina band till den ursprungliga bilden. Beroende på vilket avsnitt "smälter" in i bilden bästa är källvärdet. Det är därför det är viktigt att avsnitten om ditt band vara liten, du vill dela upp till visuellt smälta in så att du vet vad du sysslar med.
Dessutom använder ditt band för att mäta hur din fyllning kommer och upprätthålla lämpligt värde. Värden kan visas mycket olika utifrån vad de gränsa. Till exempel ett 50% värde kommer att se mycket mörka i mitten av ett oförbrända område, men ett 50% värde kan se mycket lättare när det är i mitten av en svarta området. Använd din värde remsa för att eliminera oönskade överraskningar.
Så vad händer om din bild har en massa värden som inte dyker upp i ditt värde remsa? Trots allt finns det mycket få bilder som är begränsade till endast fem värden.
Poängen med värdet remsan är att skapa en originalplan kontroll värden och ge dig ett bra handtag på vad som är möjligt. Inte alla woods kommer att fånga samma mängd värden. Bryta ner huvudbilden i din primära fem värden. När du har lagt dessa ut kan du justera mittemellan. Detta kommer att hålla din brännande från att bli lerig.
En sista och mycket viktig spets. Ta ett steg tillbaka och utvärdera ditt arbete. Gör detta regelbundet för att korrigera eventuella fel värden tidigt.
De flesta av våra brännande är tänkta att ses mycket längre bort än sitter vi när vi arbetar på dem. När vi arbetar endast 12"-14" från ytan kan vi se mycket mer än någon 5 fot bort. Genom att ta tid att kliva tillbaka till som tittar på utbud får du en chans att se vad din betraktare kommer att se och fatta beslut baserat på detta.
I den lejoninna brinnande ser du i den här artikeln har jag lagt en mörkare bakgrund till avsnittet precis bakom lejoninnan. Detta dramatiserade bilden och hjälper till att eliminera den naturliga camoflage som normalt skulle uppstå med detta ämne. Även om camoflage är naturliga, gör det inte för en kraftfull sammansättning.
Jag hoppas denna artikel har hjälpt klargöra vikten av värden för dig och visat dig inte bara hur kritiskt det är att förstå dina värde begränsningar, men använda dem till din fördel för att skapa skarpa vackra brännande.
Om du har haft denna artikel och är intresserade av att dyka djupare i pyrography? Var noga med att registrera dig för min FREE Burning grunderna Video serien på www.FreeBurningVideos.com att få mer information om burning teknik, projekt och mer!