Python programmering handledning (Python 2.7) (11 / 17 steg)
Steg 11: If-villkor
Som, låt oss säga att vi har användaren mata in ett nummer, och vi vill att berätta om numret var mindre än 10 eller inte.
Ett sådant program skulle kunna titta, till exempel så här:
antal = int (raw_input ("Skriv in ett nummer :"))
Om tal < 10:
skriva ut "ditt nummer var mindre än 10!"
Som ni kan se, är sådan If-villkor ganska enkel. du har ett sökord, om ett tillstånd, i vårt fall nummer < 10 och ett kolon (:). Efter det indrag du koden som du vill ska utföras endast om det villkoret är sant.
Om villkoret är falskt, det hoppar if-blocket och kommer att fortsätta köra koden efteråt. Ta exemplet med denna kod:
antal = int (raw_input ("Skriv in ett nummer :"))
Om tal < 10:
skriva ut "ditt nummer var mindre än 10!" skriva ut "Jag kommer alltid att visas!"
Det är också möjligt att ha någon bit kod körs bara om villkoret var falsk, ta följande exempel:
antal = int (raw_input ("Skriv in ett nummer :"))
Om tal < 10:
skriva ut "ditt nummer var mindre än 10!" annat:
skriva ut "ditt nummer var 10 eller högre!"
OK, kanske nu du tror "Sakta ner Sorunome, varför skrev du 10 eller större?".
Tja, det är ganska enkelt. Låt oss du angav säga 10 som ditt nummer, Python kommer se if-villkoret. 10 är inte mindre än 10, så det hoppar till den annan delen!
Du kan också kontrollera om ett tal är större än ett värde med operatorn > , eller om det är lika, med operatorn == .
Viktigt: Blanda inte upp det enda likhetstecknet (=) för att lagra till variabler och dubbel-likhetstecknet (==) för att jämföra två variabler. Detta är ett vanligt misstag.
Här är en referenstabell för pytonormar jämförelseoperatorer och deras engelska översättning:
Python | Engelska |
---|---|
< | är mindre än |
> | är större än |
== | är lika med |
!= | är inte lika med |
< = | är mindre eller lika med |
> = | är större eller lika med |
Nu, låt oss ha lite program där vi har användaren gissning vårt nummer vi sätta i innan:
antal = int (raw_input ("gissa ett nummer :"))
Om tal == 5:
skriva ut "Du gissade rätt!" annat:
skriva ut "Du inte gissa korrekt."
Som du lätt kan se, blir det ganska tråkigt efter användaren lyckades gissa nummer en gång. Så huvudet vidare till nästa steg att lära sig om slumptal! *.Step-body > pre, pre {bakgrundsfärg: rgb(39,40,34); färg: rgb(248,248,242); padding: 5.0px;} * #operators {gränsen: 1.0px fast svart;} * #operators td, * #operators th {padding: 3.0px;}