Python programmering handledning (Python 2.7) (12 / 17 steg)
Steg 12: Slumptal
Slumptal! Som inte behöver de? Slumpmässigt avgöra vad nästa Tetris block är, har den Pac-Man spöken flytten slumpmässigt omkring och inte vad?
Först och främst är det omöjligt för datorn att generera slumpmässiga nummer, det är därför de ofta använder något som kallas pseudo random. Pseudo random är, när du har några mycket stora funktion som på något sätt, ett nummer som verkar slumpmässigt till oss via någon form av logik skapas. För videospel och normala saker räcker den typen av slumpmässiga.
Så, hur gör jag det i python? Kodexemplen är roliga!
# berätta python för att vi vill använda slumpmässiga numbersimport slumpmässigt
# Skriv ut ett slumptal mellan 0 och 50. skriva ut random.randint(0,50)
Det är så enkelt som så! Du kan också lagra resultatet i en variabel och göra alla typer av magi med det, om du önskar så.
Låt oss ta vårt nummer gissar exempel och förbättra det för att använda slumptal.
importera slumpmässiga
antal = int (raw_input ("gissa ett nummer (mellan 1 och 100) :"))
randNumber = random.randint(1,100)
Om tal == randNumber:
skriva ut "Du gissade rätt!" annat:
skriva ut "du gissade fel. Lösningen blev "+ str(randNumber);
OK, är detta exempel faktiskt ganska krävande. Hur som helst, jag hoppas du får idén. Gå vidare till nästa steg att lära sig om loopar! (Och att göra ditt nummer gissar program mer awesome) *.step-body > pre, pre {bakgrundsfärg: rgb(39,40,34); färg: rgb(248,248,242); padding: 5.0px;} * #operators {gränsen: 1.0px fast svart;} * #operators td, * #operators th {padding: 3.0px;}