Python programmering handledning (Python 2.7) (14 / 17 steg)
Steg 14: Antal gissa Program
importera slumpmässiga
antal = int (raw_input ("gissa ett nummer (mellan 1 och 100) :")) # inledningsvis be användaren om flera
randNumber = random.randint(1,100) # skapa slumpmässiga numberwhile många! = randNumber: # om användaren gissade rätt på första försöket denna hela slingan hoppas över
antal = int (raw_input ("du inte gissa rätt, gissa igen :")) # åter lagra en användarindata nummer, det kommer få kontrolleras automatiskt i slutet av loopprint"du gissade rätt!" # Det enda sättet du kan nå denna kodrad är om användaren gissat rätt.
OK, är detta ganska svårt. Så varför inte göra det Visa om du gissade att hög eller låg?
Igen, din lösning kan variera:
importera slumpmässiga
antal = int (raw_input ("gissa ett nummer (mellan 1 och 100) :"))
randNumber = random.randint(1,100)
medan antalet! = randNumber:
Om tal > randNumber:
skriva ut "Du gissade till hög" annars:
skriva ut "Du gissade att låg"
antal = int (raw_input ("gissa igen :"))
skriva ut "Du gissade rätt!"
*.Step-body > pre, pre {bakgrundsfärg: rgb(39,40,34); färg: rgb(248,248,242); padding: 5.0px;}