Python programmering handledning (Python 2.7) (4 / 17 steg)
Steg 4: variabler
Ja, variabler, du behöver dem överallt vid programmering! Men inga bekymmer, konceptet är inte så svårt när du förstår den.
En variabel är i grunden något sätt att lagra viss information när du kör programmet som du enkelt kan komma åt hela det.
Det finns olika typer av variabler, de som lagrar heltal, andra som lagrar flöten, som är nummer med en decimaldel, det finns strängar, en sekvens av tecken och många fler!
Låt oss först ta en titt på de enkla variabler ute: heltal.
Variabler har alltid ett namn, kan det vara en kombination av bokstäver du föredrar, jag skulle rekommendera att göra några självklara namn, dock.
Exempelvis en variabel kallas counter är ganska klart vad den gör, det räknas några saker, medan en variabel som kallas lolthegame är inte så tydligt vad den gör.
Så, hur använder jag denna mörk magi för att lagra mina nummer? Genom att bara använda ett likhetstecken!
x = 5
Detta kommer att lagra nu nummer 5 i variabeln x, Observera att variabeln är alltid till vänster om likhetstecknet och numret till höger!
Vi kan också sätta en sekvens av matematikoperatorer till höger:
x = 5 * 2
I detta fall skulle x har värdet 10, 5 * 2 är lika med 10.
Viktigt: Enda till vänster om likhetstecknet kan vara en variabel, något som x + 5 = 0 är felaktig, har du att göra x = -5
Vi kan också skriva ut innehållet i variabler till terminalen:
x = 5 * 2print x
Detta skriver ut 10, som x har värdet 10 vid utskrift.
I själva verket kan vi använda våra variabler precis som normala siffror!
Det innebär att vi kan...
1.: använda dem i matematiska operationer:
x = 7-3print x ** 2
Detta kommer att skriva ut 16, som x kommer att ha 4 och 4 kvadrat är 16.
2.: använda dem för att definiera andra variabler
x = 5
y = x + 9print y
Detta skriver ut 14, som när du definierar y x ersätts med dess värde, i detta fall 5, och 5 + 9 är 14.
I själva verket kan vi ändra x efter att definiera igen y och y inte kommer att ändra:
x = 5
y = x + 9
x = 10print y
Som ni kan se, när en variabel är inställd genom att ändra andra variabler du inte kan ändra innehållet i den första en längre.
3.: använda den för att definiera sig:
x = 5
x = x + 1print x
Detta skriver ut 6, x är åter definierats av sig själv, i detta fall öka med ett.
Så, Sammanfattningsvis, variabler, heltal variabler, de enda vi använt hittills, kan användas som tal, var som helst du vill!
När utskrift och när du definierar variabler, inklusive själva!
*.Step-body > pre, pre, *.step-body > div > pre {bakgrundsfärg: rgb(39,40,34); färg: rgb(248,248,242); padding: 5.0px;}