Redundant bil sann hastighetsmätare
En hastighetsmätare i en bil visar alltid upp till 10% för hög hastighet. Vanligtvis
Detta är runt > 5% för mycket. Detta är definitivt inte vad. Jag förväntar mig från en mätinstrument i en dyr bil, jag vill veta exakt hur snabbt jag rider utan för att beräkna den verkliga hastigheten.
Så jag bestämde mig att lägga till en sann hastighetsmätare i min bil utan att förstöra utseendet på en 80' 000USD bil så långt som möjligt. Mitt mål för projektet var därför: undvika fula sladdar som möjligt, dölja all elektronik så långt som möjligt och det bör vara lika tillförlitliga som möjligt för att undvika hastighet biljetter.
Det finns i princip 3 olika metoder för att mäta hastighet med en rimlig insats i en bil men alla har vissa nackdelar:
GPS är förmodligen det enklaste sättet att få exakt hastighetsinformation men det kräver en viss tid efter start bilen, fungerar inte i tunnlar och har en ganska hög latency minimal 1 sekund. Alternativt kan hastigheten läsa från ODBII bussen som varje bil har. Det har en säkerhetsmarginal på detta värde samt (som hastighetsmätare) och måste kalibreras om det skulle vara verkligen exakt. Men främst är det en en länk till bil-systemet och ett misstag kan få betydande konsekvenser. Slutligen kan informationen hämtas från en speed signal någonstans i bilen. Några av bilarna som använder en sådan signal för den inbyggda i navigationssystem eller som i mitt fall att förhindra att ringa upp ett nummer med inre handen fri medan bilen driver. Naturligtvis kräver gör detta signalera en kalibrering
Som en GPS krävs för kalibrering av alternativ kan det första valet men det ger den sämsta lösningen för körning. Så jag beslutade att använda alla dessa metoder och för att bygga en uppsägning i programmet för att säkerställa att alltid den mest exakta signalen tillgänglig visas. Så jag använda GPS för kalibrering av ODBII och hastighet signalen visas men använder en av de andra under normal körning. Som en spin off från detta kan jag dessutom Visa höjd, riktning och tiden på displayen.